برنامج مقترح قائم علي نموذج تيباك TPACK لتنمية الكفاءة المهنية لتدريس منهج الرياضيات المطور بالمرحلة الابتدائية وخفض قلق التدريس لدى طلاب الدبلوم العام تخصص رياضيات بكلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس بكلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

الملخص:
 استهدف هذا البحث التحقق من تأثير برنامج تدريبي قائم على نموذج تيباك (TPACK) لتنمية الكفاءة المهنية لتدريس منهج الرياضيات المطور بالمرحلة الابتدائية وخفض قلق التدريس لدى طلاب الدبلوم العام تخصص رياضيات بكلية التربية، وتكونت عينة البحث من (12) طالباً بالدبلوم العام تخصص رياضيات بكلية التربية، وتم استخدام تصميم المجموعة التجريبية الواحدة؛ للإجابة عن أسئلة البحث والتحقق من فروضه. وتضمنت أدوات البحث بطاقة مقاييس التقدير الوصفية للكفاءة المهنية لتدريس منهج الرياضيات المطور، ومقياس قلق التدريس. وقد أسفرت النتائج عن أولاً: وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة مقاييس التقدير الوصفية للكفاءة المهنية لصالح التطبيق البعدي. ثانيًا: وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس قلق التدريس لصالح التطبيق البعدي. ثالثًا: وجود علاقة ارتباطية موجبة بين نمو الكفاءة المهنية لتدريس منهج الرياضيات المطور بالمرحلة الابتدائية وخفض قلق التدريس لدى طلاب المجموعة التجريبية، وفي ضوء ما أسفرت عنه نتائج البحث تم وضع عددًا من التوصيات والمقترحات.
Abstract
This research aimed to investigate the effect of a training program based on the TPACK model in developing professional efficacy to teach the developed mathematics curriculum at the primary level  and Reducing teaching anxiety among general diploma students at Mathematics department of faculty of Education. The research sample included (12)  student teachers. One experimental group research design was used to answer the research questions and prove its hypotheses. The research tools included a scoring rubric of Professional efficacy in teaching the developed mathematics curriculum at the primary level and a teaching anxiety measure. Results revealed first, a statistical significant differences between the mean score of the pre and post application of the competencies teaching scoring rubric in favor of the post pplication scores; second, a statistical significant differences between the mean score of the pre and post application of a teaching anxiety measure in favor of the post application scores; finally, there was a positive correlation between developing the professional efficacy to teach the developed mathematics curriculum at the primary level  and Reducing teaching anxiety among the research group. Pedagigical implications and future research issues are disscussed based on the research findings.
Keywords: Training Program, (TPACK) Model, Professional Efficiency, teaching anxiety , General Diploma students at Mathematics department of faculty of Education

الكلمات الرئيسية