أبعاد المواطنة الرقمية ومدى توافرها لدى معلمي الحاسب الآلي بالمدارس الثانوي العام بمحافظة الإسكندرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة الاسكندرية

المستخلص

ملخص الدراسة
تعد برامج الإنترنت والتطبيقات التكنولوجية المتنوعة وسيلة لجذب فئات متنوعة من الأفراد على اختلاف أعمارهم واهتماماتهم، وتعد فئة المراهقين والشباب- برغم افتقاد كثير منهم للمهارات الرقمية والقدرات التي تقيس مدى سلامة المحتوى- من أكثر الفئات العمرية استخدامًا للتقنيات الرقمية- الأمر الذي يجعلها أكثر الفئات والشرائح إحتياجًا إلى غرس أبعاد المواطنة الرقمية، وتتضمن المواطنة الرقمية تسعة أبعاد؛ هي: الوصول الرقمي، والسلوك الرقمي، والقانون الرقمي، والاتصال الرقمي، ومحو الأمية الرقمية، والتجارة الرقمية، والحقوق والمسؤوليات الرقمية، والصحة والسلامة الرقمية، والأمن الرقمي، وتشكل- تلك الأبعاد- أساس الاستخدام الملائم للتقنيات التكنولوجية، وتوفر نقطة انطلاق لمساعدة جميع مستخدمي التقنيات التكنولوجية على فهم أساسيات المواطنة الرقمية.
 وهنا يأتي دور المعلم كونه الأكثر تأثيرًا على الطلاب خاصة معلم الحاسب الآلي لأنه المسئول عن تدريس مقرر الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات في الصفوف المختلفة-  ومن ثم هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى درايته بقواعد وضوابط المجتمع الرقمي التي تحترم الخصوصية، وحرية التعبير، ومدى قدرته على ممارستها؛ حتى يستطيع إكسابها لطلابه.
وقد اعتمدت الباحثة- فيما يتعلق بأدوات الدراسة - على المقابلات مع معلمي الحاسب الآلي بمرحلة التعليم الثانوي العام بمحافظة الإسكندرية كإحدى أدوات جمع المعلومات والبيانات، بلغ عدد أفرادها(27) معلمًا، وأتضح في أثناء المقابلات أن مجموعة الدراسة لا يعرفون المفهوم الصحيح للمواطنة الرقمية، وأبعادها، برغم من أنهم يتعاملون كثيرًا مع التقنيات التكنولوجية وشبكة الانترنت وتطبيقاتها المتنوعة وأن كثيرًا منهم نظر لها في إطارها التقليدي، وإذا كان هذا قدر معرفة المعلم المسؤول عن التنشئة طلابه رقميًا فكيف سيتمكن من تدريس الحقوق والمسؤوليات الرقمية للطلاب، ومناقشتهم فيها حتى يتسنى فهمها على النحو الصواب في ظل العالم الرقمي، وعليه توصلت الدراسة إلى صوغ مجموعة من التوصيات المقترحة لاكساب معلم الحاسب الآلي بمدارس التعليم الثانوي العام أبعاد المواطنة الرقمية كما هو مأمول.
Dimensions of digital citizenship and its availability among computer teachers in general secondary schools
in Alexandria Governorate
Abstract
Internet programs and various technological applications are a means of attracting various groups of individuals of different ages and interests. Teenagers and young people - despite the fact that many of them lack digital skills and capabilities that measure the safety of content - are among the age groups that most use digital technologies - which makes them the most needy groups and segments. To instill the dimensions of digital citizenship, and digital citizenship includes nine dimensions: They are: digital access, digital behavior, digital law, digital communication, digital literacy, digital commerce, digital rights and responsibilities, digital health and safety, and digital security. These dimensions form the basis of the appropriate use of technological technologies, and provide a starting point to help all users of technologies. Technology helps you understand the basics of digital citizenship.
Here comes the role of the teacher, as he is the one who has the most influence on the students, especially the computer teacher, because he is responsible for teaching the computer and information technology course in the different grades. The study therefore aimed to identify the extent of his knowledge of the rules and regulations of the digital society that respect privacy and freedom of expression, and the extent of his ability to practice them. So that he can give it to his students.
With regard to the study tools, the researcher relied on interviews with computer teachers in the general secondary education stage in Alexandria Governorate as one of the tools for collecting information and data. The number of its members reached (27) teachers. It became clear during the interviews that the study group did not know the correct concept of digital citizenship and its dimensions. Although they deal a lot with technological technologies, the Internet and its various applications, and many of them looked at them in their traditional framework, and if this is the extent of the knowledge of the teacher responsible for raising his students digitally, how will he be able to teach digital rights and responsibilities to students, and discuss them with them so that they can be understood correctly? In light of the digital world, the study concluded by formulating a set of proposed recommendations to provide computer teachers in general secondary schools with the dimensions of digital citizenship, as hoped.
Keywords: citizenship - digital citizenship.

الكلمات الرئيسية