فاعلية استخدام استراتيجية عباءة الخبير في تدريس الرياضيات في تنمية البراعة الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق تدريس الرياضيات - كلية التربية - جامعة العريش

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية استراتيجية عباءة الخبير في تدريس الرياضيات في تنمية البراعة الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، وتم تطبيق البحث على مجموعة من تلاميذ الصف السادس الابتدائي للفصل الدراسي الأول عام 2022/2023 م بمدرسة المساعيد للتعليم الأساسي بنين وبلغت (60) تلميذًا  مقسمة إلى(30) تلميذ مجموعة تجريبية و(30) تلميذ مجموعة ضابطة، وقدم البحث عددًا من المواد التعليمية وأدوات القياس تمثلت في قائمة لمكونات البراعة الرياضية، وكتابا للتلميذ في وحدة الهندسة والقياس المقررة على تلاميذ الصف السادس الابتدائي للفصل الدراسي الأول بعد إعادة صياغتها وفقًا لاستراتيجية عباءة الخبير، ودليل معلم لتدريس الوحدة باستخدام استراتيجية عباءة الخبير، وأداتي قياس للبراعة الرياضية والتي تمثلت في اختبار البراعة الرياضية، ومقياس البراعة الرياضية الوجدانية، وأشارت نتائج البحث إلى وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية في تنمية البراعة الرياضية بأبعادها ( الفهم المفاهيمي – الطلاقة الإجرائية – الكفاءة الاستراتيجية – الاستدلال التكيفي ) وذلك في التطبيق البعدي لاختبار البراعة الرياضية ، كما أشارت النتائج إلى وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية وذلك في التطبيق البعدي لمقياس النزعة المنتجة، وقدم البحث عددًا من التوصيات منها ضرورة الاهتمام باستراتيجية عباءة الخبير والتي تعمل على دمج التلاميذ في مواقف حياتية، وضرورة الاهتمام بتنمية البراعة الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية. 
Abstract
The current study aimed at revealing the effectiveness of mantle of the expert strategy in teaching Mathematics for developing Mathematical proficiency for primary stage pupils. The participants of the study consisted of (60) pupils, divided into two groups: (30) experimental group and (30) control one at El- Massaeid basic education school for boys for the academic year 2022/ 2023. Tools of  the study contained: mathematical proficiency list, a student book in engineering and measuring unit for sic grade pupils in the first academic term which is redesigned in the light of mantle of the expert strategy, a teacher's guide to teach the unit according to the strategy, a mathematical proficiency test and an emotional scale for the mathematical proficiency. Research result indicated a statistically significant difference between the mean scores of the experimental and control groups in favor of the experimental group in developing the mathematical proficiency (conceptual understanding, procedural proficiency, strategic competence and adaptive inference) in the post application for the mathematical proficiency test. Also the results indicated a statistically significant difference between the mean scores of the experimental and control groups in favor of the experimental group in the post application of the productive tendency scale. Research presented a number of recommendations such as the need to pay attention to the mahtle of the expert strategy that works on integrated students life situations, and the need to pay attention to developing mathematical proficiency  for primary stage pupils.
Key Words: Strategy – Mantle of The Expert – Mathematical Proficiency

الكلمات الرئيسية