تحسين الكفاءة النسبية لمدارس الحلقة الثانية بالتعليم الأساسى الحكومى المصرى: دراسة تطبيقية باستخدام أسلوب تحليل مغلف البيانات Data Envelope Analysis

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة طنطا بجمهورية مصر العربية

المستخلص

الملخص
هدفت الدراسة الحالية إلى تحسين الكفاءة النسبية للتعليم بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسى الحكومى المصرى باستخدام أسلوب تحليل مغلف البيانات، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفى مستعينة بأسلوب تحليل مغلف البيانات فى إجراء الإطار التطبيقى لها، وقد توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج كانت أبرزها: عدم تحقيق التعليم بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسى الحكومى بمحافظات جمهورية مصر العربية – بشكل عام – الكفاءة النسبية التامة وفق نموذج عوائد الحجم المتغيرة بالتوجهين المدخلى والمخرجى خلال العاميين الدراسيين 2020/2021م، 2021/2022م، وحققت مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسى فى ثلاث محافظات فقط الكفاءة النسبية التامة وفق التوجه المدخلى والمخرجى للعامين الدراسيين وهى محافظات القليوبية والجيزة والوادى الجديد فى العام الدراسى 2020/2021م، أما فى العام 2021/2022م فحققت محافظات القليوبية والدقهلية والجيزة الكفاءة النسبية التامة، وكانت محافظة أسيوط أقل المحافظات المصرية تحقيقاً للكفاءة النسبية التامة خلال العام الدراسى 2020/2021م، فى حين كانت محافظة شمال سيناء أقلها تحقيقاً للكفاءة النسبية فى العام 2021/2022م، وفى ضوء النتائج التى توصلت اليها الدراسة تم اقتراح بعض التوصيات لتحسين الكفاءة النسبية التعليمية لمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسى الحكومى المصرى .
Abstract
The current study aims to improve the relative efficiency of education in second- cycle schools in Egyptian public basic education using the data envelopment analysis method. Utilizing the descriptive approach, the data envelopment analysis method is used conducting the applied framework of the study. The findings reveal the failure of education in the second -cycle schools in Egyptian Public basic education in the governorates of the Arab Republic of Egypt - in general to achieve complete relative efficiency according to the variable returns to scale model in the input and output directions during the academic years 2020/2021and 2021/2022.Addittionally,the second -cycle schools in Egypian public basic education in only three governorates, namely, the governorates of Qalyubiya, Dakahlia and Giza achieved complete relative efficiency according to the input and output directions during the academic years 2020/2021.  In the academic year 2021/2022 schools of the second cycle of basic education in only three governorates, which are the governorates of Qalyubiya, Giza and the New valley achieved complete relative efficiency. Assiut Governorate was the least Egyptian governorate to achieve complete relative efficiency during the academic year 2020/2021, while North Sinai Governorate was the least to achieve relative efficiency in the year 2021/2022. The study results propose  recommendations to improve the relative educational efficiency of the second -cycle schools in Egyptian public basic education.
Keywords: Relative efficiency, Second-cycle schools,  public basic  Education , Data Envelope analysis method

الكلمات الرئيسية