تحسين الكفاءة المهنية لمعلمي الحلقة الأولي من التعليم الأساسي على ضوء رؤية مصر 2030

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 الفيوم

2 أستاذ التربية المقارنة والإدارة التعليمية ـ كلية التربية - جامعة حلوان

3 قسم الإدارة التربوية و سياسات التعليم کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

هدف البحث : إلي بيان كيفية تحسين الكفاءة المهنية لمعلمي الحلقة الأولي من التعليم الأساسي علي ضوء رؤية مصر 2030 ، حيث أن المعلم من أهم عناصر العملية التعليمية ، ويقع علي عاتقه الجزء الأكبر في العملية التعليمية ، فأصبح تحسين الكفاءة المهنية لديه كترجمة لأهداف رؤية مصر 2030 ، وتتناول هذه الدراسة المقصود بالكفاءة المهنية ، ورؤية مصر 2030 ، معايير الجودة للكفاءة المهنية للمعلم ، مقترحات لتحسين الكفاءة المهنية علي ضوء رؤية مصر 2030 ، تم استخدم البحث المنهج الوصفي ، وأداة البحث استخدام استبانة ، وتوصل البحث إلي :  قائمة من مقترحات لتحسين الكفاءة المهنية للمعلم خلال أربعة محاور :
  أولا :  خصائص الكفاءة المهنية لمعلم الحلقة الأولي من التعليم الأساسي .
ثانيا : معايير الجودة للكفاءة المهنية لمعلمي الحلقة الأولي من التعليم الأساسي .
ثالثا : واقع الكفاءة المهنية لمعلمي الحلقة الأولي من التعليم الأساسي .
رابعا : مقترحات لتحسين الكفاءة المهنية لمعلمي الحلقة الأولي من التعليم الأساسي علي ضوء رؤية مصر 2030 .
الكلمات المفتاحية: الكفاءة المهنية , رؤية مصر 2030
 
Abstract
The aim of the research: to demonstrate how to improve the professional competence of the teachers of the first cycle of basic education in the light of Egypt's vision 2030, as the teacher is one of the most important elements of the educational process, and he bears the largest part in the educational process, so the improvement of his professional competence became a translation of the objectives of Egypt's vision 2030, This study deals with what is meant by professional competence, and Egypt's vision 2030, quality standards for the professional competence of the teacher, proposals to improve professional competence in the light of Egypt's vision 2030, the research used the descriptive method, and the research tool used a questionnaire, and the research reached: a list of proposals to improve the professional competence of the teacher during Four axes:
First: Characteristics of the professional competence of the teacher of the first cycle of basic education.
Second: Quality standards for the professional competence of teachers of the first cycle of basic education.
Third: The reality of the professional competence of the teachers of the first cycle of basic education.
Fourth: Proposals to improve the professional competence of teachers of the first cycle of basic education in the light of Egypt's vision 2030

الكلمات الرئيسية