تحسين العمليات الإدارية بالإدارات التعليمية في مصرعلى ضوء متطلبات التحول الرقمي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مديرية التربية بالتعليم

2 جامعة الفيوم - کلية التربية

3 قسم الإدارة التربوية و سياسات التعليم کلية التربية جامعة الفيوم

4 كلية التربية النوعية - جامعة الفيوم

المستخلص

هدف البحث :إلى التعرف على الإطار النظري لكل من العمليات الإدارية بالإدارات التعليمية ، ومتطلبات التحول الرقمي ومقترحات لتحسين العمليات الإدارية بالإدارات التعليمية في ضوء متطلبات التحول الرقمي  وقد استخدم البحث المنهج الوصفي وتوصل البحث إلى عدة نتائج أهمها :
ضعف وجود التحول الرقمي بالإدارات التعليمية ، ضرورة العمل على تدعيم البنية التحتية بالإدارات التعليمية ،ضرورة اكساب العاملين بالإدارات التعليمية مهارات التعامل مع تطبيقات الإدارة الرقمية وضرورة وجود نظم الكترونية متصلة بالانترنت لإدارة التحول الرقمي ، ضرورة وجود خطة لتحسين العمليات الإدارية في ضوء متطلبات التحول الرقمي
الكلمات المفتاحية :التحول الرقمي   ، العمليات الإدارية
   The aim of the research: to identify the theoretical framework for each of the administrative processes in educational departments and the requirements of digital transformation and procedures for improving administrative processes in educational departments in light of the requirements of digital transformation. The research used the descriptive approach and the research reached several results, the most important of which are:
  The weakness of the existence of digital transformation in educational departments, the need for a strategic plan to improve administrative processes in light of the requirements of digital transformation, the need to work to strengthen the infrastructure in educational departments, the need for staff in educational departments to acquire skills to deal with digital management applications, the need for electronic systems connected to the Internet to manage digital transformation
Keywords: digital transformation, administrative operations
 

الكلمات الرئيسية