استخدام الإنفوجرافيك التفاعلي لتنمية جدارات الكاشير الإلكترونية فى مجال نقاط البيع والإستمتاع بالتعلم لطلاب المدارس الثانوية التجارية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس كلية التربية جامعة طنطا

المستخلص

المستخلص:
استهدف البحث الحالي الكشف عن فاعلية استخدام الإنفوجرافيك التفاعلي في تنمية جدارات الكاشير الإلكترونية فى مجال نقاط البيع والإستمتاع بالتعلم لدي طلاب المدارس الثانوية التجارية، ووفقاً لإسلوب تطوير المنظومات مرت عملية تصميم الإنفوجرافيك التفاعلي بخمس مراحل: مرحلة التحليل، مرحلة التصميم، مرحلة التطوير والإنتاج، مرحلة الضبط والتجريب، مرحلة التقويم، واستخدم البحث الحالي منهج البحث المختلط، وتكونت عينة البحث من(30) طالب، ولتحقيق أهداف البحث تم بناء قائمة جدارات الكاشير الإلكترونية فى مجال نقاط البيع، وتصميم وحدة مقترحة لتنمية جدارات الكاشير الإلكترونية والإستماع بالتعلم باستخدام الإنفوجرافيك التفاعلي، وتمثلت أدوات البحث في اختبار معارف جدارات الكاشير الإلكترونية فى مجال نقاط البيع، وقائمة مراجعة أداءات الطلاب على برنامج نقاط البيع، ومقياس الإستمتاع بالتعلم، وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فاعلية لاستخدام الإنفوجرافيك التفاعلي فى تنمية جدارات الكاشير الإلكترونية فى مجال نقاط البيع والإستمتاع بالتعلم لدي طلاب المدارس الثانوية التجارية، وأوصى البحث بضرورة تصميم وإستخدام الإنفوجرافيك التفاعلي في تدريس الجدارات بمقررات المدارس الثانوية التجارية، وقدم البحث مجموعة من المقترحات.
 Abstract:
The current research aimed at investigating the effectiveness of using interactive infographics in developing cashier electronic competences in Sale Points Field and learning enjoyment for commercial secondary school students. According to the systems development method the process of designing interactive infographics included five stages: analyzing, designing, development, production, controlling and experimenting, evaluation. The research followed the research Mixed design. The research sample included 30 students. To achieve the objectives of the research, A list of cashier electronic competences in sale points field has been prepared. Also, the proposed unit has been designed by the use of interactive infographics for developing the cashier electronic competences and learning enjoyment. The research used the cashier electronic competences knowledge test in the field of sale points, a checklist of students performance on the sale points program, and a learning enjoyment scale. Accordingly, the use of interactive infographics was effective in developing the cashier electronic competencies in sale points and the learning enjoyment among commercial secondary school students. In terms of the research results, it is recommended that the interactive infographics should be used for developing electronic competencies in commercial secondary school courses. Based on the research findings, appropriate recommendations and suggestions have been addressed.
Keywords: interactive infographics, cashier electronic competences, points of sale, learning enjoyment, commercial secondary school students.

الكلمات الرئيسية