دور نظم المعلومات الإدارية في تحسين الأداء المؤسسي بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة الفيوم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم إدارة تربويه

2 استاذ اصول التربية المتفرغ، کليةالتربية، جامعة الفيوم

3 کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

الملخص:
هدف البحث الحالى إلى التعرف على دور نظم المعلومات الإدارية في تحسين الأداء المؤسسي بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة الفيوم من خلال: تحديد الإطار المفاهيمي لنظم المعلومات الإدارية بالمؤسسات التعليمية, والتعرف على الأسس النظرية للأداء المؤسسي, والوقوف على واقع توظيف دور نظم المعلومات الإدارية في تحسين الأداء المؤسسي بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة الفيوم, والتوصل إلى آليات مقترحة لتحسين الأداء المؤسسي بمدارس التعليم الأساسي باستخدام نظم المعلومات الإدارية , وقد استخدم البحث المنهج الوصفي ,وتم استخدام الاستبانة أداة لجمع البيانات حيث تكون مجتمع الدراسة من (مديري المدارس ووكلاء ومعلمين ) بمدارس التعليم الأساسي, والبالغ عددهم (35) مدير, (35) وكيل ,(630) معلم, وتوصل البحث إلى مجموعة من النتائج من أهمها: مقاومة بعض مديري المدارس لتطبيق نظم المعلومات الإدارية واعتمادهم على الأساليب التقليدية, وقلة الدورات التدريبية المتخصصة في الحاسب الآلي, وقلة وجود الكوادر البشرية المدربة على تحليل ومعالجة البيانات, كثرة الأعباء الملقاة على مدير المدرسة, وقلة الموارد الماالية اللازمة لتوفير البنية التحتية لنظم المعلومات الإدارية.
الكلمات المفتاحية : نظم المعلومات الإدارية – تحسين الأداء المؤسسى – التعليم الأساسي .
Abstract :
 The current research aims to identify the role of management information systems in improving institutional performance in basic education schools in Fayoum Governorate through: defining the conceptual framework for management information systems in educational institutions, identifying the theoretical foundations of institutional performance, and standing on the reality of employing the role of management information systems in improving institutional performance. in basic education schools in Fayoum Governorate, and to come up with proposed mechanisms to improve institutional performance in basic education schools using management information systems. (35) manager, (35) agent, (630) is a teacher, and the research reached a set of results, the most important of which are: the resistance of some school principals to the application of management information systems and their dependence on traditional methods, the lack of specialized training courses in computers, the lack of human cadres trained in analyzing and processing data, the large number of burdens placed on the school principal, And the lack of financial resources needed to provide the infrastructure for management information systems.Keywords: management information systems - improving institutional performance - basic education.

الكلمات الرئيسية