المساندة الاجتماعية لدى المعلمين من مرضى السكر في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية Social Support of Diabetic Teachers in the Light of Some Demographic Variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم الصحة النفسية- كلية التربية- جامعة الفيوم

2 کلية التربية - جامعة الفيوم

3 قسم الصحة النفسية كلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث إلى دراسة المساندة الاجتماعية لدى المعلمين من مرضى السكر في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية ( النوع، العمر، والحالة الاجتماعية)، وتمثلت العينة في (120) معلم ومعلمة من مرضى السكر من المعلمين العاملين بمدارس إدارات التربية والتعليم بالفيوم، (58) ذكر، و(62) أنثى، بعمر يتراوح بين (20- 60)، ومتوسط (48.6) وانحراف معياري (8.8)، وتم استخدام مقياس  مقياس المساندة الاجتماعية لـ Naderimagham, S., et al, 2012 (ترجمة وتعريب الباحث)، وتوصلت الدراسة لعدة نتائج هى؛ وجود فروق ذات دلالة إحصائية في المساندة الاجتماعية لدى المعلمين من مرضى السكر تُعزى إلى متغير النوع في اتجاه الذكور، بينما كشفت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا في المساندة الاجتماعية لدى المعلمين مرضى السكر تُعزى إلى متغيري العمر، والحالة الاجتماعية.
الكلمات المفتاحية: المساندة الاجتماعية، المعلمين من مرضى السكر، المتغيرات الديموغرافية.
Social Support of Diabetic Teachers in the Light of Some Demographic Variables
Summary:
The present research aimed to identify the differences in social support of diabetic teachers; which are attributed to gender, age, and marital status. The research sample consisted of (120) male and female of Diabetic Teachers, including (58) male teachers, and (62) female teachers, and their ages ranged from (20: 60) years with an average age of (48.6) year, and a standard deviation of (8.8).  The researcher used a scale of social support for Naderimagham, S., et al, 2012 (translated and arabization by researcher), The results of the research revealed that there were statistically significant differences in the social support of diabetic teachers, that were attributed to the gender variable in favor of males, while the results of the research revealed that there were no statistically significant differences in the social support of diabetic teachers that were attributed to the variable age, and marital of status.
Keywords: Social Support, Diabetic Teachers, Demographic Variables.
 

الكلمات الرئيسية