فاعلية استراتيجية الدعائم التعليمية الإلكترونية لتنمية الوعي التاريخي والتفكير البصري والاندماج الدراسي لدى عينة من تلاميذ المرحلة الإعدادية الأزهرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية بتفهنا الأشراف دقهلية جامعة الأزهر

2 كلية التربية بتفهنا الاشراف جامعة الأزهر

المستخلص

ملخص البحث:
هدفت الدراسة إلى التحقق التجريبي من فاعلية استراتيجية الدعائم التعليمية الإلكترونية في تنمية الوعي التاريخي والتفكير البصري والاندماج الدراسي لدى عينة من تلاميذ المرحلة الإعدادية الأزهرية. وتم تطبيق أدوات الدراسة متمثلة في: اختبار الوعي التاريخي، واختبار التفكير البصري، مقياس الاندماج الدراسي، الدروس المُعدة باستراتيجية (الدعائم التعليمية الإلكترونية) على المشاركين، تم اختيار عينة عشوائية، بحيث تكون ممثلة لجميع أفراد مجتمع البحث. وتكونت العينة من معهدين من معاهد المرحلة الإعدادية الأزهرية (معهد حوش عيسي الإعدادي بنات، معهد أبو الشقاف الإعدادي بنات) إدارة حوش عيسي التعليمية الأزهرية محافظة البحيرة، واستخدم الباحثان في تحليل بيانات الدراسة: اختبار (ت) (t-test) للمجموعات المرتبطة لمعرفة الفروق بين القياسين القبلي والبعدي. اختبار (ت) (t-test) للمجموعات المستقلة لمعرفة الفروق بين المجموعتين التجريبية والضابطة. وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق بين المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح التجريبية في اختبارات الوعي التاريخي والتفكير البصري والاندماج الدراسي لجميع الأبعاد والدرجة الكلية، ووجود فروق بين القياسيين القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي للمجموعة التجريبية. وقد أوصت الدراسة بالاهتمام باستراتيجية الدعائم التعليمية الإلكترونية؛ والتوسع في تطبیق نظم وأسالیب البرامج الإلكترونية في التعلم؛ وضرورة استخدام برامج وطرق ومداخل تساعد علي ربط مادة التعلم بالبيئة المحيطة بالتلاميذ لكي يسهم في رفع مستوى الوعي والتفكير البصري والاندماج الدراسي لديهم.
 Abstract
The study aimed to empirically verify the effectiveness of the electronic instruction Scaffolding strategy on the development of historical awareness, visual thinking and academic Engagement among a sample of Al-Azhar Prep. institutes. The study tools were applied, represented by of historical awareness test, visual thinking test and academic Engagement scale  Verification Scale The effectiveness of experimental treatment, lessons prepared with a strategy (electronic educational Scaffolding) on the participants. The study sample was selected through the application of the The sample consisted of Al-Azhar Preparatory Institutes (Hosh Essa Preparatory Institute for Girls, Abu Al-Shaqaf Preparatory Institute for Girls) Hosh Essa Educational Administration Al-Azhar Al-Buhaira Governorate. In analyzing the study data, A t-test for paired groups to find out the differences. A t-test for independent groups to find out the differences between the experimental and control groups in tests of historical awareness, visual thinking, and academic Engagement. The study found that there are differences between the experimental and control groups in favor of the experimental group in the tests of historical awareness, visual thinking, academic Engagement of all dimensions and the total score, and there are differences between the pre and post standards in favor of the post application of the experimental group in the tests of historical awareness, visual thinking and academic Engagement of all dimensions and the total score . The study recommended paying attention to the strategy of electronic instruction Scaffolding; and expanding the application of systems and methods of electronic programs in learning; And the need to use programs, methods and entrances that help link the learning material with the environment surrounding the students in order to contribute to raising the level of awareness, visual thinking and academic Engagement for them. 
Keywords: electronic instruction Scaffolding - historical awareness - visual thinking - academic Engagement - Al-Azhar Preparatory institutes

الكلمات الرئيسية