نماذج دولية للمدارس في ظل الثورة الصناعية الرابعة وخصائص نظام التعليم (4.0) بكلٍّ من فنلندا وأمريكا وإمكانية الاستفادة منها في مصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التربية المقارنة -كلية التربية - جامعة الاسكندرية

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى:

التّعرف على الإطار النظري والفكري للثورة الصناعية الرابعة من حيث مفهومها، وتطور نشأتها، وسماتها، وتداعياتها على منظومة التعليم .
الكشف عن أبرز خصائص التعليم (4.0) في ظل الثورة الصناعية الرابعة .
تحديد واقع المدارس في مصر والصعوبات التي تقابلها؛ لمواكبة الثورة الصناعية الرابعة وخصائص التعليم (4.0).
تحديد أبرز نماذج المدارس في كلٍّ من فنلندا وأمريكا؛ لمواكبة خصائص التعليم (4.0) في ظل الثورة الصناعية الرابعة، والقوى والعوامل المؤثّرة.
التحليل المقارن لنماذج المدارس في ظل الثورة الصناعية الرابعة وخصائص التعليم (4.0) في كلٍّ من فنلندا وأمريكا.
وضع بعض المقترحات لتغير شكل المدرسة في مصر؛ لمواكبة الثورة الصناعية الرابعة وخصائص التعليم 4.0 في ضوء خبرتي فنلندا وأمريكا.

     وقد اتّخذ البحث من المنهج المقارن أساسًا يقوم عليه، بما يسمح برصد الفوارق بين خبرات دولتي المقارنة، وعرضها بالوصف والتحليل والتفسير، وقد توصّلت الدراسة إلى الاستفادة من بعض النماذج الدولية للمدارس في دول المقارنة، ومن ثمَّ وضع بعض المقترحات، التي من هدفها تغير شكل المدارس المصرية؛ لتواكب الثورة الصناعية الرابعة وخصائص التعليم (4.0).
Abstract:
The aim of the current research to:

Identify the Theoretical and Intellectual Framework of the Fourth Industrial Revolution in Terms of Concept, the Development of its origin, its Features and its Repercussions on the Education System.
Revealing the Most Prominent Characteristics of Education (4.0) in Light of the Fourth Industrial Revolution.
Determine the reality of schools in Egypt and the difficulties they face to keep pace with the Fourth Industrial Revolution and the characteristics of education.
Identify the most prominent school models in both Finland and America to keep pace with the characteristics of education (4.0) in light of the Fourth Industrial Revolution and influencing forces and their factors.             
Comparative analysis of school models in light of the Fourth Industrial Revolution and the characteristics of education (4.0) in both Finland and America.
Develop some proposals to change the shape of the school in Egypt to keep pace with the Fourth Industrial Revolution and the characteristics of education in 4.0 in light of the experiences of Finland and America.

The research relied on the comparative approach in describing, analyzing, interpreting and comparing the experiences of comparative the two countries   .                                       
The study has reached to benefit from some international models of schools in comparative countries and then develop some proposals to change the form of Egyptian schools to keep pace with the Fourth Industrial Revolution and the characteristics of education                                                               (4.0)
Keywords: International Models – Schools – Fourth Industrial Revolution – Education 4.0                                             

الكلمات الرئيسية