تصور مقترح لتحسين جودة الحياة الوظيفية لأعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية باستخدام مدخل القيادة الاستراتيجية (جامعة أسوان دراسة حالة)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية - جامعة أسوان

المستخلص

ملخص البحث:
هدف البحث إلى التعرف على أهمية استخدام مدخل القيادة الاستراتيجية  في تحسين جودة الحياة الوظيفية لأعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية (جامعة أسوان دراسة حالة)، وقد استخدم البحث منهج دراسة الحالة لملاءمته لموضوع البحث، واستخدم الاستبانة كأداة لجمع البيانات والمعلومات، وتكونت العينة من(121) عضو هيئة تدريس بجامعة أسوان، وقد توصل البحث إلى مجموعة من النتائج أهمها؛ أن مدخل القيادة الاستراتيجية يعد من أنسب المداخل الإدارية الحديثة بالمؤسسات ككل بصفة عامة، والمؤسسات الجامعية بصفة خاصة، حيث إنه يتبني عملية إحداث تغيير بالمؤسسة ككل، وأن ممارسة أبعاد القيادة الاستراتيجية تتوفر بجامعة أسوان بدرجة متوسطة من وجهة نظر عينة البحث، وأن هناك علاقة ارتباطية ايجابية طردية ذات دلالة إحصائية بين مستوي ممارسة القيادة الاستراتيجية بجامعة أسوان ومستوي تحسين جودة الحياة الوظيفية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد العينة على مستوي ممارسة القيادة الاستراتيجية بجامعة أسوان تبعاً لمتغير(النوع، أو الكلية التابع لها، أو عدد سنوات الخبرة)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوي ممارسة القيادة الاستراتيجية بجامعة أسوان بين استجابات أفراد العينة تبعاً لمتغير الرتبة الأكاديمية (أستاذ- أستاذ مساعد- مدرس) لصالح فئة وظيفة مدرس.
Abstract:
The research aimed to identify the importance of using the strategic leadership approach in improving the quality of work life for faculty members in Egyptian universities (Aswan University is a case study). The research used the case study method for its suitability to the research topic, and the questionnaire was used as a tool for collecting data and information, and the sample consisted of (121) faculty members at Aswan University, The research reached a set of results, the most important of them are; The approach to strategic leadership is one of the most appropriate modern administrative approaches to institutions as a whole in general, and university institutions in particular, as it adopts the process of bringing about change in the institution as a whole. And that the practice of strategic leadership dimensions is available at Aswan University in a moderate degree from the point of view of the research sample, and that there is a direct positive correlation with statistical significance between the level of practicing strategic leadership at Aswan University and the level of improving the quality of career life. And there are no statistically significant differences between the responses of the sample members at the level of practicing strategic leadership at Aswan University, depending on the variable (gender, college affiliated to it, or number of years of experience), and there are statistically significant differences in the level of practicing strategic leadership at Aswan University between the responses of the sample members according to For the academic rank variable (professor - assistant professor - lecturer) in favor of the lecturer job category