أثر استخدام استراتيجية السبب والأثر في تدريس التربية الإسلامية على تنمية القيم الأخلاقية لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس اللغة العربية المتفرغ كلية التربية – جامعة الفيوم

3 أستاذ المناهج وطرق تدريس اللغة العربية المساعد كلية التربية – جامعة الفيوم

المستخلص

مستخلص البحث
اسم الباحث: ياسمين حمدي أمين عثمان
عنوان البحث: "أثر استخدام استراتيجية السبب والأثر في تدريس التربية الإسلامية على تنمية القيم الأخلاقية لدى طلاب المرحلة الثانوية"
جهة البحث: جامعة الفيوم – كلية التربية – قسم المناهج وطرق التدريس.
  هدف البحث الى معرفة أثر استراتيجية السبب والأثر في تدريس التربية الإسلامية على تنمية القيم الأخلاقية  لدى طلاب المرحلة الثانوية و يفيدالتلاميذ عينة البحث في علاج ضعف القيم الأخلاقية لديهم وتكونت مجموعة البحث من (30) طالب وطالبة من طلاب مدرسة دمو الثانوية المشتركة  ,موزعين على مجموعتين, إحداهما تجريبية قوامها (30) طالبً بمدرسة دمو الثانوية المشتركة  واستُخدم معها استراتيجية السبب والأثر , والأخرى ضابطة قوامها (30) طالب واستُخدم معها الطريقة المعتادة, وتمثلت أدوات البحث في استبيان القيم الاخلاقية, اختبار مواقف  عن القيم الأخلاقية, وأظهرت نتائج البحث وجود فرق ذي دلالة إحصائية لصالح التطبيق البعدي لاختبار القيم الأخلاقية في تدريس التربية الإسلامية ؛ مما يعني رفض الفرض الصفري الذي ينص على أنه: لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار القيم الأخلاقية ، وقبول الفرض التالي: توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق بالبعدي لاختبار القيم الأخلاقية لصالح المجموعة التجريبية.
الكلمات المفتاحية:
السبب والأثر – التربية الإسلامية – القيم الأخلاقية .
Abstract
Researcher's Name: Yasmeen hamdy amin
Research Title: The Impact of Using the Strategy of Cause and Effect in the Teaching of Islamic Education on the Development Moral values for Secondary School Students.
Research Entity: Fayoum University-Faculty of Education-Department of curriculum and teaching methods.
The purpose of the research is to reveal the The Impact of Using the Strategy of Cause and Effect in the Teaching of Islamic Education on the Development Moral values for Secondary School Students, The students benefit from the research sample in treating the weakness of their moral values, and the research group consisted of (30) students from the Dumu high school joint school, divided into two groups, one of them is an experimental group of (30) students in the Damo Joint Secondary School, and with it the strategy of cause and effect was used, and the other is a control. 30) a student, and the usual method was used with it. The research tools consisted of a questionnaire of moral values, a test of attitudes about moral values, and the results of the research showed the existence of a statistically significant difference in favor of the post application of the test of moral values ​​in the teaching of Islamic education. Which means rejecting the zero hypothesis, which states that: There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control group students in the post application of the moral values ​​test, and accepting the following hypothesis: There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control group students in the dimensional application of the test Moral values ​​in favor of the experimental group.
key words:
Cause and Effect - Islamic Education - Moral Values.
 

الكلمات الرئيسية