دراسة مقارنة للتعليم البولتكنيكي والمدرسة المنتجة في كل من روسيا الإتحادية وجمهورية مصر العربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Fayoum

2 جامعة الفيوم - کلية التربية

3 جامعة الفيوم / کلية التربية / قسم التربية المقارنة

المستخلص

مستخلص البحث
تعد العملية التربوية صناعة بشرية, فهي من زاوية عملية تنمية للقوى البشرية إلى أقصى ما لديها من إمكانات وقدرات وتزويدها بالمهارات والمعارف والقيم اللازمة للقيام بعملها علي نحو منتج وفعال, وهي من زاوية أخرى عملية اقتصادية لها عوائدها التي تؤثر بالتالي في رسم السياسات التربوية, لذلك ركزت توصيات التربويون, على ضرورة تكامل المدرسة مع الحياة, وذلك بإدخال عنصر العمل في تعليم الأطفال, والتعليم المنتج هو كل نشاط تعليمي يؤدي إلى اكتساب مهارات انتاجية, من خلال عمل إنتاجي فعلي, وهو أي عملية ذهنية تقترن مع نشاط يدوي, من هنا جاءت تطبيقات هذا الاتجاه من خلال مشاريع وبرامج تركز على الأنشطة التعلمية التي تهدف إلى تكامل الحياة المدرسية مع حياة المجتمع المحلي, أو على أقل تقدير مع الحياة في البيئة المحيطة, وبالتالي يهدف ًالى تطوير المهارات اليدوية والأكاديمية للأطفال, ومن ثم يتاح لهؤلاء الأطفال اكتساب مهارات معينة تحتاجها سوق العمل, ومن السمات الأخرى لهذه البرامج أنها تحاول غرس روح الفخر بما يقومون به من أنشطة على أساس أنها خطوات في سبيل القومية والتنمية.
     لكن هذا التعليم واجهته العديد من المشكلات مما استدعى ضرورة تطويره, لذا تناول هذا البحث الأسس النظرية لكلًا من التعليم البولوتكنيكي والمدرسة المنتجة، واستخدم البحث المنهج الوصفي، والمنهج المقارن)، وتوصل البحث إلى وضع مقترحات لتطوير هذا التعليم لتحقيق ثورة حقيقة تتضمن مراجعة شاملة للعديد من أساسيات المنظومة التعليمية وثوابتها نظراً لضخامة التغيير المطلوب والحقيقة أن طرح مجموعة من الأفكار, تتطلب توفر إرادة مجتمعية وسياسية حقيقية بعيداً عن الشعارات الرنانة والإنجازات الورقية, كما أنها تحتاج قناعة تامة بأن الخلاص من كل الأزمات التي يعاني منها المجتمع المصري تبدأ أولا بتوفير تعليم جيد لكل طبقاته, وذلك من الممكن تحقيقه عن طريق تطبيق العمل المنتج داخل مدارس.
Compartive Education for Boloticqnic Education and The Productive School In Russiaand  Egypt.
Summary
The educational Process is ahuman industry, as it is from the point of view of aprocess of developing human forces to their maxium potential and capabilities and providing them with the skills, knowledge and values necssary to carry out their work in aproductive and effective manner.
The reommendations of educators, on the need to integrate the school with life, by introducing work into the education of children, and productive education is every educational activity that leads to the acquisition of productive education skills through actual productive  work, or it is any mental process associated with manul activity, hence the applications of this directions through projects and programs that’s foucs on educational activities that aim to integrate school life of the life of the local community or at least with life in the surrounding enviroment, thus it aims to develop the manul and academic skills of children, and then allow these children to acquire certain skills needed by the labor market. Another feature of these programs is that they try to instill aspirit of pride in their activities on the basis that they are steps towards nationalism development.
     However, this education faced many problems, which necessitated its development. Therefore, this research deals with the Polotiqnic Education and Prodcative School, The research used the descriptive approach, and competative approach and it used some of its tools,), the research reached Some Proposals To developing this education to achieve areal revolution that includes acomprehensive review of many of the basics of the educational system and its constants due to the enormity of the required change and the fact that putting forward aset of ideas requires areal societal and poltical will away from the resonant siogans and papers goals also needs acomplete convition that’s salvation from all crises that suffer including the Egyptian society, it begins first by providing quality education, and this can be implement by applying the producative school with in the schools.