الخصائص السيکومترية لمقياس المشکلات السلوکية لأطفال الروضة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم الصحة النفسية کلية التربية جامعة الفيوم

2 قسم العلوم النفسة کليةالطفولة المبکرة جامعة الفيوم

3 قسم المناهج وطرق تدريس الفلسفة والاجتماع کلية التربية جامعة الفيوم

4 کلية التربية /جامعة الفيوم

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى التحقق من الخصائص السيکومترية لمقياس المشکلات السلوکية لدى أطفال الروضة، لذى طُبق المقياس على عينة قوامها(200) من أطفال الروضة ببعض المدارس الإبتدائية بمحافظة الفيوم، بمتوسط عمري مقداره(5.44) عامًا، وانحراف معياري مقداره(0.85)، وقد توصلت نتائج التحليل العاملي الإستکشافي إلى تشبع البنية العاملية للمشکلات السلوکية على ثلاث عوامل، بالاضافة إلى تمتع فقرات المقياس بمؤشرات ملائمة جيدة في ضوء بيانات عينة البحث، وتمتع المقياس بدرجة عالية من صدق المحکمين، وصدق البناء العاملي، وحقق المقياس درجة جيدة من ثبات الاتساق الداخلي.
Abstract: The Present research aim to investigate the psychometric properties of the scale of behavioral problems in kindergarten children, the scale was applied to a sample of (200) from the kindergarten children in some primary schools in Fayoum Governorate, with an average age of (5.44) years, and standard deviation of (0.85) The results of the exploratory factor analysis have found saturation of behavioral problems on three factors, in addition to the paragraphs of the scale with good indicators in the light of the data of the research sample, and the scale enjoyed a high degree of validity of juries or trustee's, and the validity of the factorial structure, and achieved scale good degree of stability of internal consistency.

الكلمات الرئيسية


The Present research aim to investigate the psychometric
properties of the scale of behavioral problems in kindergarten
children, the study sample consisted of (200) from the
kindergarten children in some primary schools in Fayoum
Governorate for the academic year (2018-2019), with an average age of (5.44) years, and standard deviation of (0.85), the researcher conducted the statistical analysis for data of the application of behavioral problems scale on the sample of study the results of the study revealed that the behavioral problems scale has high reliability and validity coefficients thus the psychometric characteristics of the scale (stability and validity) were confirmed this confirms its efficiency in measuring the behavioral problems of kindergarten children and confidence in the result of using it.