الخصائص السيکومترية لمقياس العجز المتعلم لطلاب وطالبات المرحلة الثانويــــة ( عـــام – فنــي )

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم الصحة النفسية - کلية التربية - جامعة الفيوم

2 جامعة الفيوم / کلية التربية / قسم الصحة النفسية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التحقق من الخصائص السيکومترية لمقياس العجز المتعلم لدى طلاب وطالبات المرحلة الثانوية (عام- فني)، وقد تکونت عينة الدراسة من (173) طالبا وطالبة، (84) ذکور ، (89) إناث بمدارس التعليم الثانوي (العام- الفني) بإدارة الواحات البحرية التعليمية – محافظة الجيزة، تراوحت أعمارهم ما بين (15-18) عاماً، بمتوسط عمري (16.39) عاماً، وانحراف معياري (١.٠٦٣)، وقد استخدم الباحث الأساليب الإحصائية التالية: الاتساق الداخلي، صدق المحکمين والصدق التلازمي لحساب صدق المقياس، وکل من ألفا کرونباخ ، وإعادة التطبيق لحساب قيمة معامل الثبات ، وقد توصلت النتائج إلى تمتع المقياس بدرجة عالية من الاتساق الداخلي، صدق المحکمين، والصدق التلازمي، کما حقق المقياس درجة عالية من الثبات، مما يؤکد کفاءته في قياس العجز المتعلم لدى طلاب وطالبات المرحلة الثانوية (عام- فني)، والثقة في النتائج المترتبة على استخدامه.
The current research aimed at testing the psychometric properties of learned helplessness scale among male and female high school students (general - technical). The sample consisted of (173: 84 males, 89 females) students at high schools (general - technical) within Baharia Oasis educational district located in Giza. They were between (15 - 18) years of age (Mean age= 16.39; SD= 1.063). The researcher utilized the following statistical methods: internal consistency, validity of arbitrators/specialists and related findings.

الكلمات الرئيسية


The current research aimed at testing the psychometric properties of learned helplessness scale among male and female high school students (general - technical). The sample consisted of (173: 84 males, 89 females) students at high schools (general - technical) within Baharia Oasis educational district located in Giza. They were between (15 - 18) years of age (Mean age= 16.39; SD= 1.063). The researcher utilized the following statistical methods: internal consistency, validity of arbitrators/specialists and concurrent validity for calculating the scale validity. Both Cronbach's alpha coefficient and test-retest methods were utilized for ranking reliability. Results concluded that the scale was of high internal consistency, arbitration validity and concurrent validity. Additionally, it was of high reliability. This confirms its efficiency in measuring learned helplessness among high school students (general – technical) and increases trust related to its administration related findings.