تصور مقترح لدعم نظام التعليم الجديد 0.2 في مرحلة رياض الأطفال

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المرکز القومي للبحوث التربوية والتنمية

المستخلص

ملخص الدراسة
تصور مقترح لدعم لنظام التعليم الجديد 2.0 في مرحلة رياض الأطفال
هدفت الدراسة إلى تقويم تطبيق نظام التعليم لجديد في مرحلة رياض الأطفال للتعرف على أوجه القصور ومحاولة علاجها . خاصة في ضوء أهمية فترة الطفولة کونها فترة أولية من عمر الإنسان، حيث هذه الفترة تکوينيَّة، يتحدَّد فيها ذکاء الإنسان، وينمو فيها أيضاً نمواً متکاملاً متوازناً يحقِّق له ذاته في المستقبل وفي ضوء ما بذلته وزارة التربية والتعليم من جهودا عظيمة لبناء نظام التعليم المصري الجديد وتعزيز فرص التعلم .
مشکلة البحث :
تتبلور مشکلة الدراسة حول مدى نجاح تطبيق نظام التعليم الجديد في مرحلة رياض الاطفال من خلال تعرف المعوقات والمشکلات التي تواجه تطبيق نظام التعليم الجديد في مرحلة رياض الاطفال و کيفية التغلب على مشکلات ومعوقات تطبيق نظام التعليم الجديد في مرحلة رياض الأطفال ؟
منهج البحث : وفقاً لتساؤلات وأهداف البحث، فإن البحث الحالي سوف يتبع خطوات المنهج الوصفي التحليلي بما يشمله من تحليل الوثائق، ورصد الواقع الراهن، وکذلک أهم الجهود المبذولة، وکيفية تنظيمها، وإعادة صياغتها وسوف تستعين الدراسة بتصميم إستبيان لمعلمي ومعلمات رياض الاطفال لاستطلاع رايهم بشأن نظام التعليم الجديد والمشکلات التي تواجههم في تطبيقه ومقترحاتهم لعلاج أوجه القصور.
وانتهت الدراسة بوضع تصور مقترح لدعم نظام التعليم الجديد في مرحلة رياض الاطفال يشمل مجموعة من الآليات

الكلمات الرئيسية


A proposed scenario to support the kindergarten stage
 in lightof the modern education system 0.2

-       The study aimed to evaluate the application of a new education system in the kindergarten stage to identify deficiencies and try to remedy them. in light of the great efforts made by the Ministry of Education to build the new Egyptian education system and strengthen Learning opportunities.

-       The importance of the Research :The importance of the study is crystallized in that it reveals the strengths and weaknesses of the new education system 0.2 in kindergarten and attempts to fix them.

-       Research problem :The study problem is crystallized about the success of implementing the new education system in the kindergarten stage, through identifying the obstacles and problems facing the application of the new education system in the kindergarten stage, and how to overcome the problems

-       Research Methodology: the current research will follow the steps of the descriptive and analytical approach, The study used the design of a questionnaire for kindergarten teachers to explore their views on the new education system and the problems. Facing them in its application and  proposals to remedy deficiencies

The study ended with developing a proposed vision to support the new education system in the kindergarten stage that includes a set of mechanisms, including mechanisms related to the teacher, mechanisms related to the curriculum, mechanisms related to educational activities and environment, and mechanisms related to evaluation methods

Keywords: web 0.2 based learning , kindergarten education