النموذج البنائى للعلاقة بين القيادة الأصيلة المدرکة ورأس المال النفسى والاندماج فى العمل وسلوک المواطنة التنظيمية لدى معلمى مرحلة التعليم الأساسى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة طنطا

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى محاولة التوصل إلى نموذج بنائى يوضح علاقات التأثير والتأثر بين القيادة الأصيلة المدرکة ورأس المال النفسى والاندماج فى العمل وسلوک المواطنة التنظيمية لدى معلمى مرحلة التعليم الأساسى. وتکونت عينة البحث من (291) معلم ومعلمة من معلمى مرحلة التعليم الأساسى، طبق عليهم مقياس رأس المال النفسى من إعداد الباحثة، ومقياس القيادة الأصيلة Authentic Leadership Questionnaire (ALQ) لـ (Walumbwa et al., 2008) ترجمة الباحثة, والنسخة المختصرة من مقياس الإندماج فى العمل Utrecht Work Engagement Scale (UWES-9) لـ (Schaufeli & Bakker, 2003) ترجمة الباحثة، ومقياس سلوک المواطنة التنظيمية من إعداد الباحثة. وباستخدام نموذج المعادلة البنائية أمکن التوصل إلى أفضل نموذج بنائى يطابق مصفوفة الارتباط بين متغيرات البحث, وکشف النموذج عن:
 تأثير القيادة الأصيلة المدرکة تأثير مباشر موجب دال إحصائياً على رأس المال النفسى.
 تأثير رأس المال النفسى تأثير مباشر موجب دال إحصائياً على الاندماج فى العمل.
 تأثير القيادة الأصيلة المدرکة تأثير مباشر وغير مباشر موجب دال إحصائياً من خلال رأس المال النفسى على الاندماج فى العمل.
 تأثير الاندماج فى العمل تأثير مباشر موجب دال إحصائياً على سلوک المواطنة التنظيمية .
 تأثير رأس المال النفسى تأثير مباشر وغير مباشر موجب دال احصائياً من خلال الاندماج فى العمل على سلوک المواطنة التنظيمية.
 تأثير القيادة الأصيلة المدرکة تأثير غير مباشر موجب دال إحصائياً من خلال رأس المال النفسى والاندماج فى العمل على سلوک المواطنة التنظيمية.

الكلمات الرئيسية



Structural model of the relationship between  Perceived Authentic Leadership, Psychological Capital, Work Engagement and Organizational Citizenship Behavior among Primary Education Teachers

By

Dr. Dina Ahmad Hassan Ismail

Assistant Professor of Educational Psychology

Faculty of Education - Tanta University

Abstract

The current research aims at suggesting a causal structural model for interpreting the relationship between  perceived authentic leadership, psychological capital, work engagement and organizational citizenship behavior among primary education teachers.    

The research sample consists of (291) male and female teachers from primary education teachers. The research used the following tools: Psychological Capital Questionnaire, edited by the researcher,  Authentic Leadership Questionnaire (ALQ) developed by (Walumbwa et al., 2008) and translated into arabic by the researcher, Utrecht Work Engagement Scale (UWES-9)  developed by (Schaufeli & Bakker, 2003) and translated into arabic by the researcher and Organizational Citizenship Behavior Questionnaire, edited by the researcher to measure the current research variables. The current research used Structural Equation Model (SEM) by Liseral 8.8 and concluded with a best structural model that matches the correlations between the research variables. The results were as follows:

v Perceived authentic leadership(self-awareness, relational transparency, balanced processing, internalized moral perspective) has direct positive significant statistical effect on psychological capital (self- efficacy, hope, optimism, resilience).

v Psychological capital (self- efficacy, hope, optimism, resilience) has direct positive significant statistical effect on work engagement (vigor, dedication, absorption).

v Perceived authentic leadership(self-awareness, relational transparency, balanced processing, internalized moral perspective) has direct and indirect  positive significant statistical effect from psychological capital (self- efficacy, hope, optimism, resilience) on work engagement (vigor, dedication, absorption).

v Work engagement (vigor, dedication, absorption) has direct positive significant statistical effect on organizational citizenship behavior toward (student, colleagues, school).

v Psychological capital (self- efficacy, hope, optimism, resilience) has direct and indirect positive significant statistical effect from work engagement (vigor, dedication, absorption) on organizational citizenship behavior toward (student, colleagues, school).

v Perceived authentic leadership (self-awareness, relational transparency, balanced processing, internalized moral perspective) has indirect  positive significant statistical effect from psychological capital (self- efficacy, hope, optimism, resilience) and work engagement (vigor, dedication, absorption) on organizational citizenship behavior toward (student, colleagues, school).

Key Words: Authentic Leadership - Psychological Capital - Work Engagement - Organizational Citizenship Behavior.