الصحة التنظيمية وعلاقتها بالإبداع الإداري لدى مديري المدارس الثانوية الحکومية بمحافظة المنوفية "دراسة ميدانية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - شبين الکوم - جامعة المنوفية

المستخلص

الملخص باللغة العربية:
هدف البحث الحالي الى اکتشاف العلاقة بين الصحة التنظيمية ومستوى ممارسة المديرين للإبداع الإداري في المدارس الثانوية الحکومية في محافظة المنوفية.
وقد تکونت عينة البحث من (535) معلماً ومعلمة تم اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية النسبية من مجتمع البحث.
واستخدمت أداتان لجمع البيانات؛ الأولى لقياس مستوى الصحة التنظيمية في المدارس الثانوية الحکومية في محافظة المنوفية، والثانية لقياس مستوى ممارسة مديري هذه المدارس للإبداع الإداري، وقد تم التأکد من صدق الأداتين وثباتهما. وأظهرت نتائج البحث ما يأتي:
- أن مستوى الصحة التنظيمية في المدارس الثانوية الحکومية في محافظة المنوفية من وجهة نظر المعلمين والمعلمات کان مرتفعاً، إذ بلغ المتوسط الحسابي (3.82) وبانحراف معياري (0.63).
- أن مستوى ممارسة مديري المدارس الثانوية الحکومية في محافظة المنوفية کان مرتفعاً، إذ بلغ المتوسط الحسابي (4.742) وانحراف معياري (0.583).
- وجود علاقة ارتباطية إيجابية ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α≤ 0.05) بين الدرجة الکلية للصحة التنظيمية، والدرجة الکلية لمستوى ممارسة المديرين للإبداع الإداري، إذ بلغت قيمة معامل الارتباط (0.65)، کما وجدت علاقة ارتباطية إيجابية ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α≤ 0.05) بين جميع أبعاد الصحة التنظيمية وأبعاد الإبداع الإداري.
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α≤ 0.05) في مستوى الصحة التنظيمية في المدارس الثانوية الحکومية في محافظة المنوفية، تعزي لمتغيرات کل من: ( الجنس والمؤهل العلمي، والمسمى الوظيفي).
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α≤ 0.05) في مستوى ممارسة أبعاد الإبداع الإداري لدى مديري المدارس الثانوية الحکومية في محافظة المنوفية، تعزي لمتغيرات کل من: (الجنس، والمؤهل العلمي، والمسمى الوظيفي).

الكلمات الرئيسية


 

The organizational Health and its Relationship to Administrative creativity among public Secondary school principals in Menoufia Governorate. "A field study"

Abstract:

The research aimed at exploring the relation between the organizational health and the administrative creativity, practiced by the principals in public secondary schools in Menoufia governorate. The sample consisted of (535) male and female teachers, who were drawn randomly from the population of the research, by using proportional stratified random sample. Two tools were used to collect data. The first was to measure the organizational health. The second was to measure the administrative creativity among principals in government secondary schools. Validity and Reliability of the tools were assured the findings of the research were as the following:

-          The level of the organizational health in public secondary schools in Menoufia Governorate from teacher's point of view, was high. The mean was (3.82), with a standard deviation of (0.63)

-          The level of practicing of administrative creativity, by public secondary school principals in Menoufia Governorate from teacher's point of view, was high. The mean was (3.742), with a standard deviation of (0.583).

-          There was a positive significant correlational relationship at (α≤ 0.05) between the total score of the organizational health and the total score of the level of principals' of administrative creativity. As well as, there were significant correlational relationship at (α≤ 0.05) among all the dimensions of the organizational health and all the dimensions of the administrative creativity.

-          There were no significant differences at (α≤ 0.05) in the level of the organizational health in public secondary schools in Menoufia Governorate refers to the variables of:(gender, academic qualification and job title).

-          There were no significant differences at (α≤ 0.05) in the level of practicing the administrative creativity dimensions among public secondary school principals in menoufia governorate refers to the variables of:( gender, academic qualification and job title).

Keywords: organizational Health – Administrative creativity – Public secondary schools.