ملخص الدراسة :
هدفت الدراسة الي تطوير التوجيه المهني بالتعليم الثانوي الصناعي في مصر، واستخدمت المنهج الوصفي، واداة الدراسة الاستبانة ، وتوصلت الدراسة للنتائج التالية : ضعف ملائمة خريجي التعليم الصناعي لسوق العمل ، ضعف ادوار وحدة تيسير الانتقال لسوق العمل ، تحقيق اهداف التوجيه المهني بنسبة متوسطة ، تحقيق الجهات المانحة لادوارها بنسبة متوسطة ، ارتفاع نسبة المعوقات التي تواجه تطوير التوجيه المهني بالتعليم الثانوي الصناعي في مصر.
Objectives of the studyDynamics of Developing Career Guidance in Industrial Secondary Education in Egypt, This study is based on analytical descriptive approach, Study results :
1- The first axis (the sutability of industrial secondary school graduates to the labor market are suited to the labor market)It was found that the members of the study sample agree on the first axis, which is "low".
2 - The second axis .. The role of the unit facilitating the transition to the labor market in the development of career guidance services in industrial secondary education in Egypt , (roles of facilitating the transition to the labor market unit) which is "low", (objectives of vocational guidance) , which is "average".
3 - The third axis .
..(the role of donors in the development of career guidance services in industrial secondary education in Egypt) , which is "average"
. 4- The fourth axis (obstacles to the development of career guidance services in industrial secondary education in Egypt)
and with a general averag
عبد الشفيع, مها عبدالله أبو بکر, فضل, محمود عبدالتواب, & محمد, عبير أحمد. (2019). دور مشروع دعم التشغيل (EPP) في تطوير برامج التوجيه المهني بالتعليم الصناعي في مصر. مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 12(3), 77-107. doi: 10.21608/jfust.2019.83918
MLA
مها عبدالله أبو بکر عبد الشفيع; محمود عبدالتواب فضل; عبير أحمد محمد. "دور مشروع دعم التشغيل (EPP) في تطوير برامج التوجيه المهني بالتعليم الصناعي في مصر". مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 12, 3, 2019, 77-107. doi: 10.21608/jfust.2019.83918
HARVARD
عبد الشفيع, مها عبدالله أبو بکر, فضل, محمود عبدالتواب, محمد, عبير أحمد. (2019). 'دور مشروع دعم التشغيل (EPP) في تطوير برامج التوجيه المهني بالتعليم الصناعي في مصر', مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 12(3), pp. 77-107. doi: 10.21608/jfust.2019.83918
VANCOUVER
عبد الشفيع, مها عبدالله أبو بکر, فضل, محمود عبدالتواب, محمد, عبير أحمد. دور مشروع دعم التشغيل (EPP) في تطوير برامج التوجيه المهني بالتعليم الصناعي في مصر. مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 2019; 12(3): 77-107. doi: 10.21608/jfust.2019.83918