اتجاهات الطالبات بکلية التربية (جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن) نحو دمج الطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس العامة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

اتجاهات الطالبات بکلية التربية (جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن) نحو دمج الطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس العامة
الملخص:
لقد جاءت فکرة البحث الحالي حول معرفة اتجاهات طالبات کلية التربية
نحو دمج الطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس العامة والذي أصبح
ضرورة حتمية من ضروريات اقتصاد المعرفة، فکان لثورة تکنولوجيا المعلومات
والاتصالات دور الريادة وقيادة التحول الهائل في الآونة الأخيرة في جميع
جوانب الحياة ومناحيها المختلفة وخاصة في مجال التربية الخاصة والاتجاه
العالمي نحو الدمج حيث مکن اقتصاد المعرفة الإنسان من فرض سيطرته والذي
استمد قوته من قوة المعلومات إذ أصبحت مورداً أساسياً من الموارد الاقتصادية
لها خصوصيتها، من حيث انتاج أنشطة التعليم والتدريب والتعلم فضلا عن
تطوير الأدوات العملية والتقنية التي يمکن تطبيقها مباشرة على فئات المتعلمين
ذوي الاحتياجات الخاصة أثناء دمجهم في المدارس العامة بشکل يعطي الحياه
أکثر سهولة ومرونة.
وهدف البحث الى معرفة اتجاهات الطالبة بکلية التربية جامعة الأميرة نورة
نحو دمج الطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس العامة واتبع البحث
المنهج الوصفي لقياس الاتجاهات حيث قامت الباحثة بإعداد استبيان للاتجاهات
تکون من ٣٠ مفردة بعد تحکيمه وثلاث مکونات (المکون الأکاديمي والاجتماعي 
والنفسي) وأجري البحث على عينه قوامها ( ٢٠٠ ) طالبة من طالبات قسم
المناهج وطرق التدريس وقسم علم النفس وقسم الطفولة المبکرة وللتحقق من
فروض البحث استخدمت الأساليب الإحصائية: اختبار تحليل التباين و
المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية وأظهرت النتائج: عدم وجود فروق
دالة إحصائيا في اتجاهات الطالبة بکلية التربية نحو الدمج ترجع إلى تخصص
المناهج وطرق التدريس أو تخصص علم النفس أو تخصص الطفولة المبکرة –
کذلک وجود اتجاهات سلبية نحو دمج الطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة مع
الطلاب العاديين في المدارس العامة لدى الطالبات بقسم : (مناهج وطرق
تدريس- علم النفس- الطفولة المبکرة).
Attitudes of female students in the Faculty of Education
(Princess Nora bint Abdel Rahman University) towards
the Inclusion of students with special needs in public
schools
Abstract: The idea of the current research on the Attitudes of
Students of the Faculty of Education towards the Inclusion of
pupils with special needs into public schools, has come to be
imperative of the knowledge economy, the information and
communication technology revolution had the leading role and
leadership of the tremendous transformation of recent times in
All aspects of life and its various facets, especially in the field
of special education and the global trend towards Inclusion,
where the human knowledge economy has enabled it to
dominate and which derives its strength from the power of
information as it has become an essential resource of
economic resources, in terms of the production of education 
and training activities Learning as well as the development of
practical and technical tools, that can be applied directly to
groups of learners with special needs, during their Inclusion
into public schools, in a way that gives life easier and more
flexible. The aim of the research is to know the Attitudes of the
student in the Faculty of Education , Princess Nora University ,
towards the Inclusion of students with special needs in public
schools and follow research descriptive approach to measuring
Attitudes where a researcher has prepared a trend
questionnaire of 30 individual arbitrations and three
components (component Academic, social and psychological),
research was carried out on a sample of (200) female students
from the curricula and teaching methods section, the
Psychology section and the Early Childhood section and to
verify the research assumptions used statistical methods:
analysis of variances, arithmetic averages and standard
deviations showed Results: No statistically significant
differences in student Attitudes in the Faculty of education
towards Inclusion due to the specialization of curriculum and
teaching methods or specialization of psychology or childhood
specialization early-also there are negative Attitudes towards
integrating students with special needs with ordinary students in
the student public schools Section: (Curricula and teaching
methods-psychology-Early childhood).

الكلمات الرئيسية