معوقات البحث العلمي في کليات التربية بالجامعات الناشئة کما يراها اعضاء هيئة التدريس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ اصول التربية المشارک قسم السياسات التربوية- کلية التربية – جامعة الملک سعود

المستخلص

الملخص
     هدفت الدراسة إلى التعرف على معوقات البحث العلمي في الجامعات السعودية الناشئة. وتکون مجتمع الدراسة من جميع أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية الثلاث الناشئة. وتکونت عينة الدراسة من (310) أعضاء، تم اختيارهم عشوائيا. وقد اشتملت الاستبانة على 57 بيانا، وأظهرت نتائج الدراسة أن البحث العلمي في الدول الثلاث الناشئة يواجه عقبات البحث العلمي في الجامعات السعودية الناشئة (الإدارية والإعلامية والأکاديمية والاجتماعية والاجتماعية). کما أشارت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوي (0.05) في معوقات البحث العلمي في الجامعات السعودية الناشئة، وذلک بسبب متغيرات النوع الاجتماعي والتخصص الأکاديمي.
ABSTRACT
    The study aimed at investigating the obstacles of scientific research in emerging Saudi universities. The study  population consisted of all teaching staff in  the three emerging Saudi universities. The study sample consisted 310 members, which was was selected randomly . A questionnaire was designed  includes 57 statements , The study results indicated  that scientific research in the three  emerging universitied are facing the obstacles of scientific research in emerging Saudi universities (administrative, information,  Academic, , social and personnal) . It also indicated that there are no differences with statistical significance at the significant level (a > 0.05) in the obstacles of scientific research at emerging Saudi universities, attributed to gender and academic specialization variables obstacles.
Keywords: Scientific Research, Obstacles, Emerging Saudi Universities

الكلمات الرئيسية