اساليب المعاملة الوالدية المدركة لدى اطفال المرحلة الابتدائية في ضوء متغيري عدد الاخوة والترتيب الميلادي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة الفيوم - كلية التربية - قسم الصحة النفسية

2 جامعة الفيوم

المستخلص

هدف البحث إلى التحقق من الفروق في اساليب المعاملة الوالدية في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية (الترتيب الميلادي, وعدد الاخوة), لدى عينة طلبة المرحلة الابتدائية، وقد تكونت عينة البحث من (300) طالب وطالبة، واستخدم الباحثون للتحقق من صحة الفروض اختبار (ONA WAY ANOVA)، وقد اظهرت نتائج الدراسة وجود فروق فى اساليب المعاملة الوالدية ككل وابعاده باختلاف الترتيب الميلادي وباستخدام اختبار شفيه للمقارنات البعدية تبين ان اتجاه الفروق لصالح الخامس, فيما عدا البعد الثالث الذي توصل الى عدم وجود فروق باختلاف الترتيب الميلادي، وعدم وجود فروق ذات دلالة احصائية على مقياس اساليب المعاملة الوالدية ككل وابعاده باختلاف عدد الأخوة.

he research aimed to investigate the differences in parental treatment styles in light of some demographic variables (birth order and number of siblings) among a sample of primary school students. The research sample consisted of (300) male and female students, and the researchers used the (ONA WAY) test to verify the hypotheses. ANOVA), the results of the study showed that there were differences in parental treatment styles as a whole and its dimensions according to the difference in birth order, and using a verbal test for post-hoc comparisons, it was found that the direction of the differences was in favor of the fifth, with the exception of the third dimension, which found that there were no differences according to the difference in birth order, and that there were no statistically significant differences. On the scale of parental treatment styles as a whole and its dimensions depending on the number of siblings.

الكلمات الرئيسية