البنية العاملية لمقياس تقبل التكنولوجيا لدي طلاب كلية التربية جامعة الفيوم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم علم النفس التربوي -كلية التربية -جامعة الفيوم

المستخلص

ملخص البحث

هدف البحث الحالي إلي التعرف على البينة العاملية لمقياس تقبل التكنولوجيا لطلاب كلية التربية جامعة الفيوم ،طبقا لنموذج تقبل التكنولوجيا (TAM) الذي أعده Davis & Venkatesh(2000) ، باستخدام التحليل التوكيدي على بيانات مقياس تقبل التكنولوجيا (إعداد الباحث)على عينة قوامها (593) طالب وطالبة، وأسفرت نتائج البحث عن تمتع المقياس بمؤشرات عالية من الصدق حيث بلغت قيم الصدق العاملي التوكيدي في المدى المثالي لكل مؤشر، وأظهر المقياس مؤشرات ثبات عالية وفق معامل الفا،وثبات ماكدونالد ،وثبات جتمان ،وثبات البنية.

الكلمات المفتاحية: البنية االعاملية ،تقبل التكنولوجيا

Abstract:

The aim of the current research is to identify the factorial Structure of the technology acceptance scale for students of the Faculty of Education, Fayoum University,according to the technology acceptance model (TAM) prepared by Davis & Venkatesh (2000), using confirmatory analysis on the data of the technology acceptance scale (prepared by the researcher) on a sample of (593)male and female students, and The results showed that the scale enjoyed a high indicators of validity, as the confirmatory factor validity values reached the ideal range for each indicator, and the scale showed high reliability indicators according to the alpha coefficient, MacDonald reliability, Guttman reliability, and structural reliability.

Keywords: global architecture, technology acceptance.

الكلمات الرئيسية