فاعلية برنامج مقترح في التغيرات المناخية قائم على التعلم التحويلي في تنمية كفاءات تحقيق التنمية المستدامة لدى الطلاب المعلمين شعبة الفيزياء ذوي مركز الضبط الداخلي والخارجي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس - كلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

المستخلص
هدف البحث الحالي إلى بناء برنامج في التغيرات المناخية قائم على التعلم التحويلي، وقياس فاعليته في تنمية كفاءات تحقيق التنمية المستدامة لدى الطلاب المعلمين بشعبة الفيزياء ذوي مركز الضبط الداخلي والخارجي. تكونت عينة البحث من (44) طالب/ معلم بالفرقة الرابعة شعبة الفيزياء بكلية التربية جامعة حلوان خلال الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي 2022/ 2023. وللتحقق من صحة فروض البحث اتبع البحث المنهج التجريبي، واستخدمت الباحثة لهذا الغرض البرنامج المقترح، وأداتين هما: اختبار كفاءات تحقيق التنمية المستدامة، ومقياس مركز الضبط. وأشارت نتائج البحث إلى وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات الكسب الفعلي للطلاب المعلمين "عينة البحث" في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار كفاءات تحقيق التنمية المستدامة لصالح التطبيق البعدي، ووجود حجم تأثير كبير لبرنامج التغيرات المناخية القائم على التعلم التحويلي في تنمية كفاءات تحقيق التنمية المستدامة، ووجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات الكسب الفعلي للطلاب المعلمين مجموعتي ذوي مركز الضبط الداخلي وذوي مركز الضبط الخارجي في اختبار كفاءات تحقيق التنمية المستدامة لصالح ذوي مركز الضبط الداخلي.
 
Abstract
The current research aimed to suggest a program in climate change based on transformative learning and to measure its effectiveness in developing competencies for achieving sustainable development among student teachers in the Physics Department who have an internal and external locus of control. The research sample consisted of (44) student/teachers in the fourth year, Physics Division, Faculty of Education, Helwan University, during the first semester of the academic year 2022/2023. To verify the validity of the research hypotheses, the research followed the experimental method. For this purpose the researcher used the proposed program and two tools: competencies for achieving sustainable development test, and locus of control scale. The results of the research indicated that there was a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the actual gains of the student teachers “research sample” in the pre- and post-applications to test the competencies for achieving sustainable development in favor of the post-application.  Also, there was a large effect for the climate change program based on transformative learning in developing competencies for achieving sustainable development. Moreover, the presence of a statistically significant difference at the level (0.05) between the average scores of actual gains for student teachers in the two groups with an internal locus of control and those with an external locus of control in the test of competencies for achieving sustainable development in favor of those with an internal locus of control.
Keywords: climate change, transformative learning, sustainability competencies, physics teachers, locus of control.

الكلمات الرئيسية