مستخلص البحث: استهدف البحث الكشف عن أثر استخدام نموذج الاستقصاء الدورى في تدريس الفلسفة لتنمية الهوية الفلسفية والأمن الفكرى لدى طلاب المرحلة الثانوية، وقد تكونت مجموعتى البحث من (70) طالب وطالبة من طلاب المرحلة الثانوية ، تم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبية وضابطة، واستخدمت الباحثة مقياس الهوية الفلسفية (إعداد الباحثة)، وكذلك مقياس الأمن الفكرى (إعداد الباحثة)، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فرق ذا دلالة احصائية عند مستوى دلالة (≤ 0.05 ) بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية والضابطة فى التطبيق البعدى لمقياس الهوية الفلسفية ككل لصالح المجموعة التجريبية، وكذلك وجود فرق ذا دلالة احصائية عند مستوى دلالة ( α ≤ 0.05) بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية والضابطة فى التطبيق البعدى فى مقياس أبعاد الأمن الفكرى ككل لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فرق ذا دلالة احصائية عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05 ) بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلى و البعدى فى مقياس الهوية الفلسفية ككل لصالح التطبيق البعدى، ووجود فرق ذا دلالة احصائية عند مستوى دلالة ( α ≤ 0.05) بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلى و البعدى فى مقياس الأمن الفكرى ككل لصالح التطبيق البعدى، وبالتالى أثبتت النتائج فاعلية نموذج الاستقصاء الدورى في تنمية الهوية الفلسفية والأمن الفكرى لدى طلاب المرحلة الثانوية. The Effectof using cycle inquiry model in Teaching Philosophy for Developing Philosophical Identity and intellectual safety among secondary School students. Abstract: The research aimed to investigate the Effect of using cycle inquiry model for Developing Philosophical Identity and intellectual safety among secondary School students, The sample consisted of (70 ) male and female students in secondary School, Two research tools were used, Philosophical identity scale, intellectual safety Scale( by: researcher),and The research findings revealed that There are statistically significant differences at the (0.05) level of significance between the mean scores of the experimental group students and the control group in the post application of Philosophical identity scale as a whole in favor of the experimental group,There are statistically significant differences at the (0.05) level of significance between the mean scores of the experimental group students and the control group in the post application of intellectual safety Scale in favor in favor of the experimental group,There were statistically significant differences among student's scores means between the Pre- and the post application for Philosophical identity scale as a whole in favor of the post application, There were statistically significant differences among Pupils’ scores means in the pre and post application for intellectual safety Scale in favor of the post application, Consequently, the results proved the effectiveness of using cycle inquiry model for Developing Philosophical Identity and intellectual safety among secondary School students. Key Words:Cycle Inquiry model - Philosophical Identity - Intellectual Safety- Teaching philosophy
مصطفى احمد حمزة, ميساء محمد. (2023). أثر استخدام نموذج الاستقصاء الدورى في تدريس الفلسفة لتنمية الهوية الفلسفية والأمن الفكرى لدى طلاب المرحلة الثانوية. مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 17(14), 389-473. doi: 10.21608/jfust.2023.336076
MLA
ميساء محمد مصطفى احمد حمزة. "أثر استخدام نموذج الاستقصاء الدورى في تدريس الفلسفة لتنمية الهوية الفلسفية والأمن الفكرى لدى طلاب المرحلة الثانوية", مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 17, 14, 2023, 389-473. doi: 10.21608/jfust.2023.336076
HARVARD
مصطفى احمد حمزة, ميساء محمد. (2023). 'أثر استخدام نموذج الاستقصاء الدورى في تدريس الفلسفة لتنمية الهوية الفلسفية والأمن الفكرى لدى طلاب المرحلة الثانوية', مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 17(14), pp. 389-473. doi: 10.21608/jfust.2023.336076
VANCOUVER
مصطفى احمد حمزة, ميساء محمد. أثر استخدام نموذج الاستقصاء الدورى في تدريس الفلسفة لتنمية الهوية الفلسفية والأمن الفكرى لدى طلاب المرحلة الثانوية. مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 2023; 17(14): 389-473. doi: 10.21608/jfust.2023.336076