آليات تعزيز الأبعاد التربوية للهوية الوطنية لطلبة الجامعات السعودية في ضوء تحديات الإعلام الجديد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العلوم التربوية- الكلية الجامعية بتربة- جامعة الطائف- المملكة العربية السعودية

المستخلص

مستخلص
هدفت الدراسة إلى تحديد أهم تحديات الإعلام الجديد التي تؤثر على الأبعاد التربوية للهوية الوطنية لطلبة الجامعات السعودية، وتقديم آليات مقترحة لتعزيز البعد القيمي، والوطني، والثقافي، والاجتماعي للهوية لدى طلبة الجامعات السعودية، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي من خلال الاستبانة التي طبقت على عينة عشوائية بسيطة عددها (317) عضوًا من أعضاء هيئة التدريس بجامعة الطائف. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن هناك تحديات للإعلام الجديد تؤثر على الأبعاد التربوية للهوية الوطنية لطلبة المرحلة الجامعية بدرجة كبيرة، كما أشارت النتائج إلى موافقة أفراد العينة بشدة على الآليات المقترحة لتعزيز البعد القيمي للهوية بمتوسط حسابي عام بلغ (4.53 من 5.00)، والبعد الوطني بمتوسط حسابي بلغ (4.54 من 5.00)، والبعد الثقافي بمتوسط حسابي بلغ (4.47 من 5.00)، والبعد الاجتماعي بمتوسط حسابي بلغ (4.51 من 5.00)، وجميع الآليات المقترحة لها أهمية بدرجة كبيرة جداً. كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في آراء أفراد الدراسة نحو جميع محاورها باختلاف متغير الجنس والدرجة الأكاديمية، في حين يوجد فروق نحو أهم تحديات الإعلام الجديد وآليات تعزيز أبعاد الهوية الوطنية للطلبة باختلاف متغير سنوات الخبرة، لصالح ذوي الخبرة من 10 سنوات فأكثر.
Mechanisms for enhancing the pedagogical dimensions of Saudi university students’ national identity under new media challenges
 Abstract
The study aimed to identify the most important new media challenges affecting the pedagogical dimensions of Saudi university students’ national identity and present proposed mechanisms for enhancing the value-based, national, cultural, and social dimensions of identity among Saudi university students. The study used the descriptive-analytical approach through a questionnaire that was applied to a random sample of 317 faculty members at Taif University. The results of the study concluded that there are new media challenges that affect, to a great degree, the pedagogical dimensions of the university students national identity. The results also indicated that the sample members strongly agreed with the proposed mechanisms to enhance the value dimension of identity with a general arithmetical mean of (4.53 out of 5.00), the national dimension with an arithmetical mean of (4.54 out of 5.00), the cultural dimension with an arithmetical mean of (4.47 out of 5.00), and the social dimension with an arithmetical mean of (4.51 out of 5.00), and that all the proposed mechanisms had a high degree of significance. The results of the study also showed that there were no statistically significant differences in the opinions of the sample members about all axes of the study according to the gender and academic degree variables, while there were statistically significant differences in the opinions about the most important new media challenges and mechanisms for enhancing the students’ national identity dimensions according to the years of experience variable, in favor of those with experience of 10 years or more.
Keywords:  Identity - Education - New Media - Universities

الكلمات الرئيسية