The Effectiveness of Mobile and Multimodal Learning Activities in Developing EFL Pre-service Teachers' Literary Appreciation and Lesson Planning Skills

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة المنيا

المستخلص

Abstract.
The present study assumes that mobile and multimodal learning activities facilitate the process of creating meaning by connecting technologies that afford exploration, investigation, and participatory learning. Despite its need, little research has been conducted in the EFL context on the role of mobile and multimodal learning in developing EFL pre-service teachers’ skills. The present study aimed to investigate the effectiveness of mobile and multimodal learning in developing EFL pre-service teachers' literary appreciation and lesson planning skills of literature lessons. The study sample consisted of 90 third-year EFL majors at the Faculty of Education at Minia University enrolled in a teacher preparation program for preparatory and secondary school teachers. They were divided into two equal groups (experimental and control). The study followed the quasi-experimental pre-test post-test control group design to collect quantitative and qualitative data through two tests prepared by the researcher. These were the literary appreciation skills test and the lesson planning skills test. The study's findings revealed the effectiveness of using mobile and multimodal learning in developing EFL pre-service teachers’ literary appreciation and lesson planning skills. The differences were statistically significant in the post-tests, favoring the experimental group in the whole test and all sub-skills. These findings were discussed by considering previous literature and the role of technological affordances in the teaching and learning processes. It was highlighted that instead of viewing mobile and multimedia devices as a cog in the academic machinery, these technological devices elevate EFL educational practice and facilitate digital transformation.
Keywords: mobile learning, multimodal learning, pre-service teachers, literary appreciation, lesson planning
فاعلية أنشطة التعلم النقال والوسائط المتعددة لتنمية مهارات
التذوق الأدبي والتخطيط للدرس لدى معلمي

اللغة الإنجليزية قبل الخدمة

إعداد
أحمد محمد محمود عبدالحافظ
أستاذ مساعد المناهج وطرق تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بقسم
المناهج وطرق التدريس - كلية التربية – جامعة المنيا
مستخلص باللغة العربية:
تعتمد الدراسة الحالية على أن أنشطة التعلم النقال والتعلم متعدد الوسائط يسهلان عملية بناء المعنى من خلال ربط مهارات التدريس بالتعلم باستخدام التقنيات التي توفر الاستكشاف والتعلم التشاركي. وعلى الرغم من أهمية التعلم النقال والتعلم متعدد الوسائط، قليل من الدراسات في سياق تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية دور التعلم المتنقل والتعلم متعدد الوسائط في تنمية مهارات معلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية قبل الخدمة. وتتناول الدراسة الحالية هذه الفجوة، حيث هدفت إلى دراسة فاعلية التعلم النقال ومتعدد الوسائط في تنمية مهارات التذوق الأدبي وتخطيط دروس الأدب لدى معلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية قبل الخدمة. وتكونت عينة الدراسة من 90 من طلاب الفرقة الثالثة تخصص اللغة الإنجليزية بكلية التربية جامعة المنيا يدرسون في برنامج إعداد معلمي المدارس الإعدادية والثانوية. وتم تقسيمهم إلى مجموعتين متساويتين (واحدة تجريبية والأخرى ضابطة). واتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي ذو تصميم المجموعتين التجريبية والضابطة لجمع البيانات الكمية والنوعية من خلال اختبارين من إعداد الباحث. وهما اختبار مهارات التذوق الأدبي، واختبار مهارات تخطيط الدرس. وكشفت نتائج الدراسة عن فاعلية استخدام التعلم النقال والتعلم متعدد الوسائط في تنمية مهارات التذوق الأدبي ومهارات تخطيط الدروس لدى معلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية قبل الخدمة. وكانت الفروق ذات دلالة إحصائية في الاختبار البعدي لصالح المجموعة التجريبية في متوسطات درجات الاختبارين ككل وجميع المهارات الفرعية. وقد تمت مناقشة هذه النتائج في ضوء الدراسات السابقة ودور الإمكانيات التكنولوجية في عمليتي التعليم والتعلم. فبدلاً من النظر إلى الأجهزة النقالة والوسائط المتعددة باعتبارها ترسًا في الآلة الأكاديمية، فإن هذه الأجهزة التكنولوجية هي التي ترفع مستوى الممارسة التعليمية للغة الإنجليزية كلغة أجنبية وتسهل التحول الرقمي.
 

الكلمات الرئيسية