Activating EFL Young Adult Learners’ Cognitive Mechanisms of Encountering Current Events via Socio-Affective Strategy Training

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم المناهج وطرق التدريس - كلية التربيه - جامعة الفيوم

2 کلية التربية - جامعة الفيوم

3 کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

Abstract
This study aimed at investigating the effect of using socio-affective strategy training on EFL young adult learners’ cognitive mechanisms of encountering current events. For this purpose, the study adopted a quasi-experimental design with a proficiency test to find the homogeneity of groups. Furthermore, two classes were selected as the non-treatment and treatment groups (n =60), and the treatment group was conducted by socio-affective strategy training. The data collection instrument was a valid and reliable scale for measuring EFL young adult learners’ cognitive mechanisms of encountering current events. The data collected were analyzed to provide information about the effect of the socio-affective strategy training on enhancing EFL young adult learners’ cognitive mechanisms of encountering current events. The analysis was both quatitative and qualitative. In the light of the results analysis, the socio-affective strategy training effectively enhance the treatment group’s cognitive mechanisms of encountering current events compared to the non-treatment group that was without any treatment.
Keywords: socio-affective strategy, cognitive mechanisms, current events, EFL young adult learners
المستخلص باللغة العربية
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة تأثير استخدام التدريب على الإستراتيجية الاجتماعية الوجدانية على الآليات المعرفية لدى متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في مواجهة الأحداث الجارية. ولهذا الغرض اعتمدت الدراسة التصميم شبه التجريبي مع اختبار الكفاءة لإيجاد تجانس المجموعات. وعلاوة على ذلك، تم اختيار مجموعتين كمجموعات ضابطة و تجربيبية (ن = 60)، وتم التدريس للمجموعة تجريبية مستخدما التدريب على الاستراتيجيات الاجتماعية الوجدانية. كانت أداة جمع البيانات عبارة عن مقياس صالح وموثوق لقياس الآليات المعرفية لمتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لمواجهة الأحداث الجارية. تم تحليل البيانات التي تم جمعها لتوفير معلومات حول تأثير التدريب على الإستراتيجيات الاجتماعية الوجدانية في تعزيز الآليات المعرفية لمتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لمواجهة الأحداث الجارية. وكان التحليل كميًا ونوعيًا. وفي ضوء تحليل النتائج، فإن التدريب على الإستراتيجيات الاجتماعية الوجدانية يعزز بشكل فعال الآليات المعرفية لدى المجموعة التجريبية لمواجهة الأحداث الجارية مقارنة بالمجموعة الضابطة والتي درست بالطريقة التقليدية.

الكلمات الرئيسية