Developing a Current Events Awareness Scale for Egyptian EFL Young Adult learners.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم المناهج وطرق التدريس - كلية التربيه - جامعة الفيوم

2 کلية التربية - جامعة الفيوم

3 کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

Abstract
The current study aimed at developing a valid and reliable instrument for measuring the awareness of current events among Egyptian EFL young adult learners. The scale development process was carried out with data from participants included (266) of young adult EFL learners at secondary stage. The data collected were analyzed to provide information about the validity and reliability of the scale. Content validity, internal consistency, construct validity (using factor analysis) and reliability of the scale were examined to make sure that the scale is valid, reliable, and practical for use. The analysis results showed that the scale is a valid and reliable instrument for assessing Egyptian EFL young adult learners’ awareness of current events. The final scale consisted of 30 items, which required respondents to rate their awareness on a five-point scale ranging from "never” to” always". In the light of that, the study presented some recommendations for further studies.
Keywords: awareness, current events, scale, EFL young adults
المستخلص باللغة العربية
هدفت الدراسة إلى تطوير أداة صالحة وموثوقة لقياس الوعي بالأحداث الجارية بين متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية من الشباب البالغين طلاب المرحلة الثانوية. تم تنفيذ عملية تطوير المقياس من خلال جمع بيانات من المشاركين وعددهم (266) من متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية من الشباب البالغين في المرحلة الثانوية. وتم تحليل البيانات التي تم جمعها لتوفير معلومات حول صدق وثبات المقياس. وتم فحص صدق المحتوى، والاتساق الداخلي، وصدق البناء (باستخدام التحليل العاملي)، وثبات المقياس للتأكد من صدق المقياس، وثباته، وجاهز للاستخدام. وأظهرت نتائج التحليل أن المقياس هو أداة صالحة وموثوقة لتقييم وعي المتعلمين المصريين الشباب البالغين بالأحداث الجارية. يتكون المقياس النهائي من 30 فقرة، وهو ما يتطلب من المشاركين تقييم وعيهم على مقياس من خمس نقاط يتراوح من "أبدًا" إلى "دائمًا". وفي ضوء ذلك قدمت الدراسة بعض التوصيات لمزيد من الدراسات.

الكلمات الرئيسية