An Investigation of the Relationship between Faculty of Education English Majors' Creative Reading Skills and their Cultural Intelligence

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم المناهج وطرق التدريس- كلية التربية- جامعة الفيوم

المستخلص

Abstract
The current study aimed at exploring the relationship between Faculty of Education English Majors' creative reading skills and their cultural intelligence in a specific context, which was a conflict resolution strategy training program incorporated into literature circles in teaching prose fiction for Enhancing English Majors’ creative reading and cultural intelligence at Faculty of Education, Fayoum University. The study participants included (94) of third year English section students at Faculty of Education, Fayoum University. The quasi-experimental design was used in the study. The data were collected using two instruments prepared by the researcher: a creative reading skills test, and a cultural intelligence scale, which were administered to the study participants pre and post the treatment. The study findings showed that there was a strong positive correlation between the participants’ creative reading skills and cultural intelligence. In the light of these results, the study presented some recommendations and suggestions for further study.
 
Key words: creative reading skills, cultural intelligence, English majors
المستخلص
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين مهارات القراءة الإبداعية لدى طلاب شعبة اللغة الإنجليزية بكلية التربية وذكائهم الثقافي، في سياق محدد: وهو برنامج تدريبي قائم على استراتيجيات حسم الصراع والذي تم دمجه في حلقات الأدب في تدريس النصوص الروائية لتعزيز القراءة الإبداعية والذكاء الثقافي لطلاب تخصص اللغة الإنجليزية بكلية التربية جامعة الفيوم. وتضمن المشاركون في الدراسة (94) من طلاب الفرقة الثالثة قسم اللغة الإنجليزية بكلية التربية جامعة الفيوم. وتم استخدام التصميم شبه التجريبي في الدراسة. وتم جمع البيانات باستخدام أداتين من إعداد الباحثة وهما: اختبار مهارات القراءة الإبداعية، ومقياس الذكاء الثقافي، وتم تطبيقهما على المشاركين في الدراسة قبل وبعد تقديم البرنامج التدريبي. وأظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة إيجابية قوية بين مهارات القراءة الإبداعية لدى الطلاب عينة الدراسة وذكاءهم الثقافي. وفي ضوء هذه النتائج قدمت الدراسة بعض التوصيات والمقترحات لمزيد من البحث.
 
الكلمات المفتاحية: مهارات القراءة الإبداعية، الذكاء الثقافي، تخصص اللغة الإنجليزية

الكلمات الرئيسية