فاعلية استخدام فن الاورجامى فى تنمية بعض مهارات التفكير الابداعى لدى تلاميذ بطيء التعلم فى المرحلة الاعدادية الازهرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية - جامعة الفيوم - الفيوم

2 جامعة الفيوم - کلية التربية

3 کلية التربية - جامعة الفيوم

المستخلص

    الملخص :
هدف البحث الحالي إلى التحقق من فاعلية إستخدام فن الأورجامى فى تنمية بعض مهارات التفكير الإبداعي للتلاميذ بطىء التعلم فى المرحلة الإعدادية الأزهرية , وقامت الباحثة التطبيق على عينة البحث فى نهاية تطبيق مواد البحث التجريبية .
وقد توصلت الباحثة إلى النتائج التالية : ودجود فرق دال احصائيا عند مستوى            (0.05      ) بين متوسطات درجات المجوعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية فى اختبار مهارات التفكير الإبداعى وتفوق تلاميذ المجموعة التجريبية عن المجموعة الضابطة فى مهارات التفكير الإبداعى .
الكلمات المفتاحية : فن الأورجامى ، مهارات التفكير الإبداعى ، تلاميذ بطيء التعلم فى المرحلة الإعدادية الأزهرية
The aim of the current research is to verify the effectiveness of using the art of origami in developing some creative thinking skills among slow-learning students in the Azhar preparatory stage. The researcher conducted the following statistical methods: The creativity of slow-learning students in the Azhar preparatory stage in the results of its use, and the researcher to verify the goal prepared a test to measure creative thinking skills after adjusting it statistically, and it was applied to the research sample at the end of the application of the experimental research materials.
The researcher reached the following results: There was a statistically significant difference at the level (                     0.05) between the mean scores of the experimental and control groups in favor of the experimental group in testing creative thinking skills, and the students of the experimental group outperformed the control group in creative thinking skills.
Keywords: The art of origami, analytical thinking skills, slow learners in the preparatory stage
 

الكلمات الرئيسية