واقع أداء القيادات المدرسية بالتعليم العام في مصر علي ضوء أبعاد نموذج ماكينزي(دراسة ميدانية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم الإدارة التربوية وسياسات التعليم ، كلية التربية - جامعة الفيوم

2 جامعة سوهاج-کلية التربية -قسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية

3 قسم الإدارة التربوية وسياسات التعليم - کلية التربية - جامعة الفيوم

المستخلص

المستخلص :
      هدفت البحث  الحالي الي  التعرف علي الأطر النظرية لأداء القيادات المدرسية بالتعليم العام في مصر علي ضوء الأدبيات الإدارية والتربوية المعاصرة ، والتعرف علي الأسس الفكرية والنظرية لأبعاد نموذج ماكينزي في  ، والكشف علي واقع أداء القيادات المدرسية بالتعليم العام في مصر علي ضوء أبعاد  نموذج ماكينزي من وجهة نظر عينة الدراسة ، ووضع  عدد من الآليات المقترحة لتطوير أداء القيادات المدرسية في مصر علي ضوء أبعاد نموذج ماكينزي، وأعتمد الباحث على المنهج الوصفي ، وأعتمد في إطاره الميداني على الاستبانة للتعرف على واقع أداء القيادات المدرسية بمدارس التعليم العام على ضوء نموذج ماكينزي .
     وتوصل الباحث الي عدد من الآليات المقترحة لتطوير أداء القيادات المدرسية على ضوء أبعاد نموذج ماكينزي من أهمها ، إنشاء بيئة عالية للتحفيز، ومناخ مناسب للعمل ، تفويض فعال للصلاحيات، ومتابعة المهام المطلوب إنجازها ، وتحسين خطط العمل، والعمل علي الاستجابة السريعة للمتغيرات التكنولوجية . وبناء قدرات تقنية متطورة ،ومرونه تستوعب التقنيات الحديثة .
Abstract
The current research aimed to identify the theoretical frameworks for the performance of school leaders in public education in Egypt in light of contemporary administrative and educational literature, and to identify the intellectual and theoretical foundations of the dimensions of the McKinsey model in, and to reveal the reality of the performance of school leaders in public education in Egypt in light of the dimensions of the McKinsey model from the point of view The sample of the study, and the development of a number of proposed mechanisms to develop the performance of school leaders in Egypt in light of the dimensions of the McKinsey model. The researcher relied on the descriptive approach, and in his field framework, relied on the questionnaire to identify the reality of the performance of school leaders in general education schools in light of the McKinsey model.
      The researcher came up with a number of proposed mechanisms for developing the performance of school leaders in light of the dimensions of the McKinsey model, the most important of which are creating a high environment for motivation, a suitable climate for work, effective delegation of powers, following up on the tasks to be accomplished, improving work plans, and working to respond quickly to technological changes. Building advanced technical capabilities and flexibility to accommodate modern technologies.