أثر استخدام النماذج الرياضية في تدريس الرياضيات لتنمية مهارات حل المشكلات الجبرية لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية جامعة الفيوم قسم مناهج وطرق ندريس رياضيات

2 جامعة الفيوم - کلية التربية

3 کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

 هدف هذا البحث إلى معرفة أثر استخدام النماذج الرياضية  في تدريس الرياضيات لتنمية حل المشكلات الجبرية لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية ، تكونت عينة البحث من (60) تلاميذ من الصف الأول الإعدادى، تم تقسيمهم إلى مجموعتين أحدهما تجريبية والأخري ضابطة وتم إعداد اختبار حل المشكلات الجبرية وتم ضبطه علميًا، و أظهرت النتائج وجود فروق دال إحصائياًعند مستوي (α=0.05) بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في  اختبار مهارات حل المشكلات الجبرية لصالح المجموعة التجريبية وأوصت الدراسة بضرورة عمل دورات تدريبية للمعلمين علي استخدام النماذج الرياضية والاستفادة منها كطريقة تدريس الرياضيات.
الكلمات المفتاحية : النماذج الرياضية ، مهارات حل المشكلات الجبرية .
 
 
This research aimed to find out the impact of using mathematical models in teaching mathematics to develop algebraic problem-solving skills among middle school students, the research sample consisted of (60) students from the first preparatory grade were divided into two groups, one experimental and the other a control and a test of algebraic problem-solving skills was prepared and was scientifically adjusted, and the results showed that there were statistically significant differences at the level of (α = 0.05) between the averages of the scores of the experimental groups, and the control in testing algebraic problem-solving skills for the benefit of the experimental group The study recommended the need to conduct training courses for teachers on the use of mathematical models and benefit from them as a method of teaching mathematics.
Keywords: mathematical models, algebraic problem solving skills.
 

الكلمات الرئيسية