القيادة المدمرة بمدارس التعليم الثانوى الفني وعلاقتها بالصمت التنظيمى "دراسة ميدانية بمحافظة قنا"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية بقنا- جامعة جنوب الوادى

المستخلص

مستخلص
         هدف البحث التعرف على واقع القيادة المدمرة والصمت التنظيمى بمدارس التعليم الثانوى الفني بمحافظة قنا والعلاقة بينهما، ومن ثَم تقديم مجموعة من الإجراءات والتوصيات المقترحة للحد منهما في تلك المدارس، واتبع البحث المنهج الوصفى، وطُبقت أداة الدراسة الميدانية (الاستبانة) على عينة  قوامها (353) معلم ومعلمة، ومن أهم نتائج الدراسة الميدانية للبحث ما يلى: جاء المحور الأول بمتوسط حسابى(2.61) وهى درجة توافر متوسطة، وتعنى أتفاق أفراد العينة على وجود القيادة المدمرة بمدارس التعليم الثانوى الفنى، أما عن أبعادها فتراوحت بين مرتفعة ومتوسطة، وجاءت على الترتيب التالى: عدم الفعالية (الكفاءة) الإدارية، فقدان الأخلاق المهنية، عبء العمل، قسوة العلاقات الشخصية، إساءة معاملة المرؤوسين، وجاءت المتوسطات الحسابية لهم على التوالي (3.43، 3.13، 3.01، 2.90، 2.89).
         بينما حصل المحور الثانى على متوسط حسابى(3.13) وهى درجة توافر متوسطة، وتعنى أتفاق أفراد العينة على وجود الصمت التنظيمى، وأما عن أبعاده فتراوحت بين مرتفعة ومتوسطة، وجاءت على الترتيب( الخوف من رد الفعل السلبى، ضعف مهارات الاتصال، ضعف دعم الإدارة العليا، الخوف من المديرين)، وكانت متوسطاتهم الحسابية على التوالي(3.41، 3.29، 2.98، 2.84)، وتوصلت الدراسة إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متغيرات الدراسة تعزى إلى: النوع الاجتماعى، ومجال المدرسة، والمؤهل التعليمى، وسنوات الخبرة، وتوصلت أيضًا إلى وجود علاقة إيجابية طردية بين القيادة المدمرة والصمت التنظيمى، كما يمكن الاعتماد على أبعاد القيادة المدمرة الخمسة الذين يمثلون معًا (75.4) % من التباين الكلى، وذلك للمساهمة فى التنبؤ بأبعاد الصمت التنظيمى.
Abstract:
            The aim of the current  research is to identify the reality of destructive leadership and organizational silence in technical secondary schools in Qena Governorate, as well as the relationship between them, and to submit a set of recommendations and proposed measures to mitigate them in those schools. The research followed a descriptive Analytical approach, and The field study tool (questionnaire) was implemented to a sample of (353) male and female teachers. The results of the research are the following: theoretical results, in the light of which destructive leadership, organizational silence, and relationship between them are highlighted in contemporary administrative and educational literature, and  the results of the field study are the following: The first axis has an arithmetic mean of (2.61), indicating a moderate availability and signifying the agreement of the sample individuals on the existence of destructive leadership in technical secondary schools. As for its dimensions, they range from high to moderate and appear in the following order: managerial inefficiency, loss of professional ethics, workload burden, harsh personal relationships, and mistreatment of subordinates. Their respective arithmetic means are (3.43, 3.13, 3.01, 2.90, 2.89).
             while the second axis obtains an arithmetic mean of (3.13), indicating a moderate availability and signifying the agreement of the sample individuals on the existence of organizational silence. As for its dimensions, they range from high to moderate and appear in the following order: fear of negative reactions, weak communication skills, lack of support from top management, and fear of supervisors. Their respective arithmetic means are ( 3.41, 3.29, 2.98, 2.84). The study also find no statistically significant differences in the study variables attribute to social gender, school field, educational qualification, or years of experience. The study concluded that there is a positive relationship between destructive leadership and organizational silence. As the behaviors and dimensions of destructive leadership in technical secondary schools increase, the phenomenon of organizational silence in its various dimensions also increases. Furthermore, the five dimensions of destructive leadership, which collectively account for (75.4)% of the total variance, can be relied upon to predict the dimensions of organizational silence
Keywords: Destructive leadership - Organizational silence - Technical secondary  education.

الكلمات الرئيسية