دور جامعة أسيوط فى تنمية قيم التنمية المستدامة لدى طلابها: دراسة ميدانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم أصول التربية - كلية التربية - جامعة أسيوط

المستخلص

مستخلص البحث:
        هدف البحث إلى تعرف واقع دور جامعة أسيوط في تنمية قيم التنمية المستدامة لدى طلابها، ووضع تصور مقترح لتفعيل هذا الدور، واستخدم البحث المنهج الوصفي، والاستبانة كأداة للبحث، والتى طبقت إلكترونيًا على عينة قوامها (1701) طالبًا بجامعة أسيوط، وتوصل البحث إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن لجامعة أسيوط دور إيجابي فى تنمية قيم التنمية المستدامة لدى طلابها، وجاء المحور الخاص بالقيم التكنولوجية فى المرتبة الأولي من منظور العينة الكلية بدرجة تحقق إيجابية (0,79)، وجاء المحور الخاص بالقيم الاجتماعية في المرتبة الثانية من منظور العينة الكلية بدرجة تحقق إيجابية (0,78)، وجاء المحور الخاص بالقيم  البيئية في المرتبة الثالثة من منظور العينة الكلية بدرجة تحقق إيجابية (0,77)، وجاء المحور الخاص بالقيم الإقتصادية في المرتبة الرابعة من منظور إجمالى العينة الكلية بدرجة تحقق إيجابية (0,76)، وجاء المحور الخاص بالقيم السياسية في المرتبة الخامسة من منظور إجمالى العينة الكلية بدرجة تحقق إيجابية (0,75)، وقدم البحث تصورًا مقترحًا لتفعيل دور الجامعة فى تنمية قيم التنمية المستدامة لدى طلابها، واشتمل هذا التصور على مرتكزات، وأهداف، وإجراءات، وآليات تنفيذ.
Abstract:
The research aimed to identify the reality of Assiut University role in values developing of sustainable development among its students, and to develop a proposed vision to activate this role. The research used the descriptive approach and the questionnaire as a research tool, which was applied electronically to a sample of (1701) students at Assiut University. The research reached to some results, the most important are: Assiut University has a positive role in values developing of sustainable development among its students, and the axis on technological values came in first place from the perspective of the total sample with a positive score (0.79).The axis related to social values came in second place from the perspective of the total sample with a positive score (0.78), the axis related to environmental values came in third place from the perspective of the total sample with a positive score (0.77), and the axis related to economic values came in fourth place from the perspective of the total sample. The college had a positive verification score (0.76), and the axis related to political values came in fifth place from the perspective of the total sample with a positive verification score (0.75). The research presented a proposed vision for activating the university’s role in the values developing of sustainable development among its students. This vision included foundations , objectives , procedures, and implementation mechanisms.
Keywords: role - university - values - sustainable development - students.
 

الكلمات الرئيسية