برنامج قائم على مدخل التفكير المتشعب لتنمية مهارات تحليل النصوص الأدبية لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة بني سويف

المستخلص

مستخلص
تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية برنامج مقترح قائم على مدخل التفكير المتشعب لتنمية مهارات تحليل النصوص الأدبية لدى طلاب المرحلة الثانوية، وتم استخدام المنهج شبة التجريبي ولغرض جمع البيانات تم استخدام الاختبار التحصيلي القبلي- البعدي، وتكونت عينة الدراسة من (60) طالبا، وتم استخدام حزمة البرامج الإحصائية للعلوم الاجتماعية "SPSS 22.0" على نظام تشغيل النوافذ، لتحليل البيانات، وانتهت الدراسة إلى:
- عدم وجود فرق دال إحصائياً بين المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق القبلي لمهارات تحليل النصوص الأدبية (المهارات المتعلقة بالألفاظ - المهارات المتعلقة بالعاطفة - المهارات المتعلقة بالأفكار والمعاني - المهارات المتعلقة  بالصور والخيال)
- وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار البعدي لمهارات تحليل النصوص الأدبية (المهارات المتعلقة بالألفاظ - المهارات المتعلقة بالعاطفة - المهارات المتعلقة بالأفكار والمعاني - المهارات المتعلقة بالصور والخيال)
Abstract
 The current study aims to identify effectiveness of a program based on the diversified thinking approach to develop the literary texts analysis skills among secondary school students. The quasi experimental approach was used, and for the purpose of data collection, the pre-post achievement test was used. The study sample comprised of (60) students, and the statistical software package for social sciences "SPSS 22.0" was used to analyze the data, and the study concluded the following:
There is no statistically significant difference between the experimental and control groups in the pre-application of the literary texts analysis skills (skills related to words - skills related to emotion - skills related to ideas and meanings - skills related to images and imagination).
There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of the experimental and control groups in the post application of the literary texts analysis skills (skills related to words - skills related to emotion - skills related to ideas and meanings - skills related to images and imagination).
Keywords: Diversified Thinking Approach- Literary Texts Analysis Skills

الكلمات الرئيسية