بعض متغيرات نموذج تقبل التكنولوجيا في بيئة تعلم إلكترونية وأثر استخدامها علي تحسن مستوي السهولة والفائدة المُدركة والنية السلوكية لدي تلاميذ المرحلة الاعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية، جامعة دمياط

2 جامعة دمياط

المستخلص

المستخلص
هدف البحث الحالي إلى دراسة أثر استخدام تلاميذ المرحلة الإعدادية لبيئة تعلم إلكترونية على تقبلهم لتكنولوجيا التعلم الالكتروني. واعتمد البحث على المنهج التجريبي والتصميم شبه التجريبي للمجموعتين التجريبة والضابطة. وقد تمثل المتغير المستقل في بيئة تعلم إلكترونية لتعليم وحدة: "الهندسة التحليلية" بالصف الثالث الإعدادي. بينما تمثل المتغير التابع في مستوي تقبل التلاميذ لتكنولوجيا التعليم الإلكتروني. وتم إعداد أداة البحث التي تمثلت في مقياس تقبل التكنولوجيا وقد تضمن عدد (30) مفردة موزعة على أربعة أبعاد هي: سهولة استخدام التعلم الإلكتروني، إدراك الفائدة من استخدام التعلم الإلكتروني، الإتجاه نحو التعلم الإلكتروني، النية السلوكية لاستخدام التعلم الإلكتروني. وضمت عينة البحث عدد (80) من تلاميذ مدرستين مختلفتين بكل منهم (40) تلميذ وتلميذة تطوعوا للمشاركة في البحث، تم توزيعهما بطريقة عشوائية على المجموعتين؛ حيث درست المجموعة التجريبية محتوي الوحدة الدراسية باستخدام بيئة التعلم الإلكترونية بينما درست المجموعة الضابطة وجهاً لوجه. وتم تطبيق أداة البحث على عينة البحث بالمجموعتين قبليًا وبعديًا، وتم معالجة البيانات إحصائيًا، وقد أظهرت النتائج وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة ≤ 0.05 بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي على كل بعد من أبعاد مقياس تقبل التكنولوجيا الأربعة، وعلى المقياس ككل لصالح المجموعة التجريبية. كما أظهرت النتائج وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة ≤ 0.05 بين متوسطي درجات التطبيقين القبلي والبعدي لأداء تلاميذ المجموعة الضابطة لصالح التطبيق البعدي علي بُعد الاتجاهات نحو التعليم الإلكتروني، وبُعد النية السلوكية للاستخدام. وتم مناقشة النتائج وتفسيرها وتقديم توصيات ببحوث مستقبلية.
Abstract
The current research aims to study the effect of middle school students' use of an electronic learning environment on their acceptance of e-learning technology. The research employed experimental research and quasi-experimental design for the experimental and control groups, respectively. The independent variable represented the pupils’ use of electronic learning environment, while the dependent variable represented the pupils’ acceptance level of e-learning technology. The technology acceptance scale was created as the research instrument, and it includes (30) items distributed to four dimensions: perceived ease of use, perceived usefulness, attitude towards e-learning, and behavioral intention to use e-learning. The research sample included (80) pupils who were randomly assigned to the two groups: experimental and control groups. The experimental group used the e- learning environment, while the control group used face-to-face learning environment. The research instrument was applied to the sample of both groups pre and post intervention, and the data were statistically analyzed. The results displayed a statistically significant difference, at the level of significant of ≤ (0.05), between the means of the two groups (control-experimental) in the post- application of the technology acceptance scale, and on the each of the four dimensions of the scale in the favor of the experimental group. The results also showed a statistically significant difference, at the level of significant of ≤ (0.05), between the means of the pre-post applications of the scale for the control group in favor of the post application only on two dimensions: attitudes toward e-learning environment, and behavioral intention to use it. The results were discussed, interpreted, and recommendations for future research were provided.
Keywords: E-Learning Environments, E-Learning, Technology Acceptance Mode, Perceived usefulness, perceived ease of use.

الكلمات الرئيسية