متطلبات تطوير الأداء الإداري بمدارس التعليم الثانوي العام في مصر على ضوء التطوير التنظيمي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم الإدارة كلية التربية جامعة الفيوم بالفيوم

2 أستاذ التربية المقارنة والإدارة التعليمية كلية التربية- جامعة حلوان

3 أسـتاذ مساعد أصـول التربية كلية التربية-جامعة الفيوم

4 مدرس الإدارة التربوية وسياسات التعليم كلية التربية- جامعة الفيوم

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على الأداء الإداري بمدارس التعليم الثانوي في مصر على ضوء التطوير التنظيمي، وذلك من خلال التعرف على الفكر التربوي المعاصر والتعرف على بعض الاتجاهات الإدارية الحديثة التي يمكـن توظيفهـا في تطوير الأداء الإداري بمدارس التعليم الثانوي على ضوء التطوير التنظيمي، وأهميـة ودور التطوير التنظيمي في تطوير الأداء الإداري بمدارس التعليم الثانوي العام في مصر ولتحقيق أهداف البحث تم توظيف المنهج الوصفي للتحليل النظري؛ وتكونت عينة الدراسة من (407) من المديرين والوكلاء والمعلمين وإخصائي التكنولوجيا بمحافظة الفيوم والجيزة وكفر الشيخ، وقام بإعداد الاستبانة قوامها (23) عبارة وقد أظهرت النتائج اتفاق آراء العينة حول ضرورة وأهمية تطبيق هذه المتطلبات البشرية والمادية والتنظيمية على أرض الواقع لتحقيق ممارسات التطوير التنظيمي بالمدارس الثانوية.
الكلمات المفتاحية: الأداء الإداري، مدارس التعليم الثانوي العام، التطوير التنظيمي
summary
The research aims to identify the administrative performance in secondary schools in Egypt in the light of the organizational development, by identifying contemporary educational thought and identifying some modern administrative trends that can be employed in developing the administrative performance in secondary schools in the light of the organizational organization. Development, importance, and role of organizational development. In the development of administrative performance in public secondary schools in Egypt in the light of organizational development, this may be due to the importance of using organizational development in administrative functions and identifying the most prominent entrances to organizational development that can be used when applying organizational development. in school management. To achieve the aims of the research, the descriptive approach was employed for theoretical analysis. And try to come up with theoretical generalizations that can be taken advantage of, and the study sample consisted of (407) managers, agents, teachers and technology specialists in the governorates of Fayoum, Giza and Kufr El-Sheikh, and he prepared a questionnaire consisting of (23) phrases. To achieve organizational development practices in secondary schools. The research concluded by defining the intellectual framework of organizational development and clarifying its most prominent contemporary approaches as mentioned in the specialized literature. They are the entrance to administrative re-engineering, the entrance to total quality management, and the entrance to information and communication technology. Some important recommendations were presented when applying these approaches to ensure their success.

الكلمات الرئيسية