دور الرضا الوظيفي في تحقيق التميز الإداري بمدارس التعليم الثانوي الفني في محافظة الفيوم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية - جامعة الفيوم

2 قسم الإدارة التربوية و سياسات التعليم کلية التربية جامعة الفيوم

3 استاذ الإدارة التعليمية والتخطيط والدراسات المقارنة المساعدة کلية التربية - جامعة الأزهر

4 کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

يهدف البحث إلى طرح مقترحات لتفعيل دور الرضا الوظيفى لتحقيق التميز الادارى بمدارس التعليم الفنى بمحافظة الفيوم وتم استخدام المنهج الوصفى لوصف وعرض إطار نظرى يتضمن ماهية الرضا الوظيفى والتميز الإدارى، تم استخدام استبانة كأداة من أدوات المنهج الوصفى بهدف الوقوف على واقع الرضا الوظيفى بأبعاده (التنمية المهنية – العلاقات الانسانية – الحوافز المادية والمعنوية)، وتم التطبيق على عينة قوامها (400) من الوكلاء، والمعلمين.
وأظهرت نتائج البحث أن الرضا الوظيفى يعتبر أهم المحددات الأساسية للتميز الإدارى، ويمثل القوة الخفية التى تضمن استمرار وتحسين وتنمية التعليم الثانوى الفنى ويعتبر حجر الزاوية فى تنمية قدرات الأفراد وتوجيههم نحو التميز والإبداع، كما أتضح أيضا ان أفراد عينة الدراسة الميدانية يوافقون على تحقيق الرضا الوظيفي بأبعاده الثلاثة (التنمية المهنية للمعلم، العلاقات الانسانية، والحوافز المادية والمعنوية) بدرجة مرتفعة بمتوسط حسابى على الترتيب ( 2.47 ، 2.69، 2.34) وهذه درجة مرتفعة لأن المتوسط الحسابى تقع فى الفئة (2.34- 3) ولكى يتم تحقيق أعلى درجة من الرضا الوظيفى والتميز الادارى بالتعليم الفنى بمحافظة الفيوم ثم طرح عدة مقترحات لتفعيل دور الرضا الوظيفى.
الكلمات المفتاحية :  الرضا الوظيفي – التميز الادارى
Abstract
 
The research aims to put forward proposals to activate the role of job satisfaction to achieve administrative excellence in technical education schools in Fayoum Governorate. The descriptive approach was used to describe and display a theoretical framework that includes the nature of job satisfaction and administrative excellence. Human relations - material and moral incentives), and it was applied to a sample of (400) teachers.
The results of the research showed that job satisfaction is considered the most important basic determinant of administrative excellence, and it represents the hidden force that guarantees the continuity, improvement and development of technical secondary education and is considered the cornerstone in developing the capabilities of individuals and directing them towards excellence and creativity.
It also became clear that the field study sample individuals agree to achieve job satisfaction in its three dimensions (professional development of the teacher, human relations, and material and moral incentives) with a high degree, with an arithmetic mean, respectively (2.47, 2.69, 2.34), and this is a high degree because the arithmetic mean falls in the category (2.34). 3) In order to achieve the highest degree of job satisfaction and administrative excellence in technical education in Fayoum Governorate, several proposals were put forward to activate the role of job satisfaction
Keywords: Job satisfaction - administrative excellence

الكلمات الرئيسية