أنماط التعرض للتنمر في علاقته بمرتفعي ومنخفضي مفهوم الذات لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية Patterns of bullying exposure in relation to high and low self-concept among primary school students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة الفيوم

2 جامعة الفيوم / کلية التربية / قسم الصحة النفسية

المستخلص

        هدف البحث إلي تعرف أنماط التعرض للتنمر في علاقتة بمرتفعي ومنخفضي مفهوم الذات لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية، وفي سبيل تحقيق أهداف البحث قام الباحثون بإعداد مقياس التعرض للتنمر ومقياس مفهوم الذات، وتكونت عينة البحث من (120) تلميذاً من الجنسين كعينة أساسية والذين تراوحت أعمارهم بين (11-13) عام من تلاميذ المرحلة الابتدائية بمدرسة الصداقة المصرية الفرنسية، و بعد حساب الإرباعي الأعلى والأدنى على العينة الكلية للبحث تم اختيار عدد (50) تلميذ وتلميذة وتقسيمهم إلى (25) من ذوي مفهوم الذات المرتفع، و (25) من ذوي مفهوم الذات المنخفض ، واستخدم الباحثون عدة أساليب إحصائية للتحقق من صحة الفروض. وتوصل البحث إلي النتائج التالية؛ وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائياً بين أنماط التعرض للتنمر ومفهوم الذات لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية، كذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية في أنماط التعرض للتنمر بين مرتفعي ومنخفضي مفهوم الذات لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية في اتجاه منخفضي مفهوم الذات.
الكلمات المفتاحية:- أنماط التعرض للتنمر – مرتفعي ومنخفضي مفهوم الذات – تلاميذ المرحلة الابتدائية.
Abstract
        The research aimed at identifying patterns of exposure to bullying in relation to high and low self-concept among primary school students, and in order to achieve the research objectives, the researchers prepared a measure of exposure to bullying and a measure of self-concept. The research sample consisted of (120) students of both sexes as a basic sample, whose ages ranged from (11-13) years of primary school students at the Egyptian-French Friendship School, and after calculating the highest and lowest quartiles on the total sample of the research, (50) male and female students were selected and divided into (25) with high self-concept, and (25) with high self-concept. Low self-concept, and the researchers used several statistical methods to validate the hypotheses. The research reached the following results; There is a statistically significant correlation between the patterns of exposure to bullying and the self-concept of primary school students, as well as the presence of statistically significant differences in the patterns of exposure to bullying between high and low self-concept of primary school students in the direction of low self-concept.
 Keywords: patterns of exposure to bullying - high and low self-concept - primary school students.

الكلمات الرئيسية