فاعلية العلاج المعرفي القائم على اليقظة العقلية في خفض الإجهاد الفكري لدى المراهقين ذوي المشكلات الانفعالية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الصحة النفسية، كلية التربية، جامعة المنيا

المستخلص

الملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن فاعلية العلاج المعرفي القائم على اليقظة العقلية في خفض الإجهاد الفكري لدى طلاب الجامعة ذوي المشكلات الانفعالية، وتكونت العينة من (16) طالبًا وطالبة من طلاب الجامعة ذوي المشكلات الانفعالية، تم توزيعهم على مجموعة تجريبية قوامها(8) طلاب، ومجموعة ضابطة عددهم (8) طلاب، وتم التحقق من التكافؤ بين المجموعتين في الإجهاد الفكري واليقظة العقلية والمشكلات الانفعالية والعمر الزمني، وتم استخدام مقياس اليقظة العقلية (تعريب: الضبع، ومحمود، 2013)، ومقياس الإجهاد الفكري (إعداد: الباحث)، ومقياس المشكلات الانفعالية (إعداد: البحيري، 2017)، والبرنامج العلاجي المعرفي القائم على اليقظة العقلية (إعداد: الباحث)، ودلت النتائج على فاعلية البرنامج العلاجي المعرفي القائم على اليقظة العقلية في خفض درجات طلاب المجموعة التجريبية على مقياس الإجهاد الفكري، وانخفاض درجاتهم في المشكلات الانفعالية، وارتفاع درجاتهم في مقياس اليقظة العقلية، وكان حجم تأثير البرنامج كبيرًا، كما استمرت فاعلية البرنامج أثناء فترة المتابعة، وفي ضوء هذه النتائج تمت صياغة مجموعة من التوصيات التربوية والبحوث المقترحة.
 
Abstract:
This study aims to reveal the effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy in reducing  intellectual stress among adolescents with emotional problems .The study sa(Al were (16) university students with emotional problems, classified on two groups, the first was the experimental group  of (8) students, the second was the main group of (8) students, Equivalent  rates  between the two groups were ensured for both the two groups for all the variables of the study, The study used Mental Mindfulness scale (Arabized by Aldaba& Mahmoud, 2017), the Mental Stress Scale (prepared by the researcher), the Emotional problems Scale (Al-Buhairi, 2017), and the therapeutic program(prepared by: the researcher). The results revealed the effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy in reducing the degrees of the experimental group students on intellectual stress, emotional problems and increasing their degrees in mental mindfulness. The effectiveness rate was high, and the program effectiveness continued along the following period after the application of the program, thus, some recommendations and related studies were suggested. 
Key words: Mindfulness-Based Cognitive Therapy, Intellectual Stress, Mindfulness, Emotional Problems, Adolescents with emotional problems.

الكلمات الرئيسية