توكيد الذات وعلاقته بكل من فاعلية الذات والضغوط النفسية لدى طالبات جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية بمدينة الرياض

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

علم النفس والإرشاد كلية العلوم الاجتماعية جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

المستخلص:
هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين توكيد الذات وفاعلية الذات والضغوط النفسية ،ومدى إسهام كلٍ من فاعلية الذات والضغوط النفسية في التنبؤ بتوكيد الذات لدى طالبات جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية بمدينة الرياض في ضوء عددٍ من المتغيرات تمثلت في كلٍ من: (المستوى التعليمي، الحالة الإجتماعية، المستوى الإقتصادي)، وتكونت عينة الدراسة من (531) طالبة من طالبات جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية بكافة مستويات التعليم الجامعي (المستوى الأولى إلى المستوى الثامن). وتم استخدام المنهج الوصفي بشقيه الارتباطي والمقارن، كما تم تطبيق كلٍ من: مقياس توكيد الذات (إعداد غريب، 1995)، مقياس فاعلية الذات (إعداد العدل، 2001)، مقياس مواقف الحياة الضاغطة (إعداد شقير، 2002). وتوصلت الدراسة لمجموعة من النتائج منها  يوجد علاقة طردية ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين توكيد الذات وفاعلية الذات لدى طالبات جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، كما أشارت نتائج الدراسة وجود علاقة عكسية ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين توكيد الذات والدرجة الكلية للضغوط النفسية وأبعادها الفرعية المتمثلة في (الضغوط الأسرية – الضغوط الاقتصادية -  الضغوط الدراسية – الضغوط الاجتماعية – الضغوط الانفعالية – الضغوط الصحية – الضغوط الشخصية) لدى طالبات جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، كما توجد فروق لكل من متغيري (المستوى الدراسي – الحالة الاجتماعية) والتفاعل بين متغيرات (المستوى الدراسي ، المستوى الاقتصادي – المستوى الدراسي، الحالة الاجتماعية – المستوى الاقتصادي ، الحالة الاجتماعية -  المستوى الدراسي، المستوى الاقتصادي، الحالة الاجتماعية) على التباين في مقياس توكيد الذات لدى طالبات جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، كما أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) لمتغير المستوى الاقتصادي على تباين الدرجات التي يحصل عليها أفراد المجموعات الفرعية على مقياس "توكيد الذات " المستخدم، وذلك لصالح الطالبات ممن مستواهن الاقتصادي يتراوح ما بين (5000 إلى أقل من 10000 ريال).
Abstract:
The study aimed to find out  the relation between Self-assurance, from one side, and self-efficacy and psychiatric pressures from the other side, as well as the extent of self-efficacy and psychiatric pressures contribution in predicting self-assurance of the female students of Imam Mohamed Bin Saud Islamic University in Riyadh city, this is to be found out in the light of a number of variables represented in (Educational level - social status - Economic Level). The study sample consisted of 531 female students of Imam Mohamed Bin Saud Islamic University at all levels of university education (first level to eighth level). The descriptive approach with its two sections: the correlative and the descriptive was used. Also, three scales were applied: self assurance scale (Gharib, 1995), self-efficacy scale (El Adl, 2001) and pressing life situations scale (Shaqir, 2002). The study reached a set of results, including There is a statistically significant direct relation at the level of (0,01) between self-assurance and self-efficacy of the female students at Imam Mohamed Bin Saud Islamic University, The results of the study revealed that there is a statistically significant inverse relation at the level of (0,01) between self-assurance and the total score of psychiatric pressures with their sub-types such as (family pressures- economic pressures - study pressures- social pressures- emotional pressures- health pressures- personal pressures) for the female students at Imam Mohamed Bin Saud Islamic University, and there are no differences between the two variables (Educational level-social level) or the interaction between the variables of educational and economic-educational and social-economic and social-educational, economic and social levels has effect on the disparity of self-assurance scale of the female students at Imam Mohamed Bin Saud Islamic University, The results of the study revealed that there are statistically significant differences at the level of (0,01) for the economic level variable on the disparity of the marks achieved by the sub-group individuals on the self-assurance scale used, in favor of the female students whose economic level ranges between5000 and less than 10,000 SR.
Key words: Self-assurance, self-efficacy, psychiatric pressures.

الكلمات الرئيسية