تصوُّرات مُعلِّمي ومُعلّمات الرّياضيات نحو استخدام الروبوت التعليمي (Educational Robot) في تدريس بطيئي التعلُّم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد المناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية / جامعة الجوف

المستخلص

مستخلص البحث:
هدفت الدِّراسة إلى الكشف عن تصوّرات معلِّمي ومعلمات الرياضيات حول استخدام الروبوت التعليمي في تدريس الرياضيات للطلبة بطيئي التعلم، واستخدمت الدِّراسة المنهج الوصفي على عيِّنة مُكوَّنة من (127) معلّمًا ومعلمة من مدارس منطقة الجوف، موزَّعين على المراحل التعليمية الثلاثة، وأعدَّت الباحثة استبانة مكوَّنة من (51) فقرة موزَّعين إلى (5) مجالات؛ هي: تصوّرات المعلمين حول توظيف الروبوت ، فوائد الروبوت، متطلّبات استخدام الروبوت التربوية ، متطلبات استخدام الروبوت الفنية، التحديات التي تعيق استخدام الروبوت، وكشفت النتائج عن وجود تصوّرات مرتفعة لدى معلِّمي ومعلمات الرياضيات حول استخدام الروبوت في تدريس الرياضيات لدى الطلبة بطيئي التعلم ، وتصورات متوسطة حول التحديات التي تعيق استخدام الروبوت في تدريس الرياضيات، وكشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تصوّرات مُعلِّمي ومعلّمات الرياضيات تعزى لمتغيرّات: النوع الاجتماعي، المؤهل العلمي، سنوات الخدمة، المرحلة التعليميّة، سنوات استخدام الروبوت في التدريس ، حيث أوصت الدِّراسة بضرورة تلبية متطلبات استخدام الروبوت في تدريس الرياضيات للطلبة بطيئي التعلم .
Abstract:
The study aimed to reveal the perceptions of male and female mathematics teachers about the use of robots in teaching mathematics to students who are slow learners. The study used the descriptive method on a sample of (127) male and female teachers from the Aljouf region. administration distributed over the three educational stages. The study prepared a questionnaire comprising (51) items divided into (5) domains: teachers' perceptions about employing robots, benefits of robots, educational requirements for using robots, technical requirements for using robots, and challenges that hinder using robots. The results revealed that there are high perceptions of male and female mathematics teachers about the use of robots in teaching mathematics to slow learners and medium perceptions about the challenges that hinder the use of robots in teaching mathematics. Besides, the results revealed that there were no statistically significant differences between the perceptions of male and female mathematics teachers attributed to the variables of gender, academic qualification, years of service, educational stage, and years of using robots in teaching. The study recommended the need to meet the requirements of using robots to teach mathematics to slow learners.
Keywords: educational robot, male and female mathematics teachers, slow learners, teachers' perceptions
 

الكلمات الرئيسية