Identifying EFL Teachers’ Training Needs for Their Professional Development

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

وزارةالتعليم العالى- المعهد العالى للحاسبات والمعلومات بطنطا

المستخلص

الملخص العربي :
هدفت الدراسة إلى تحديد الاحتياجات التدريبية لمعلمي اللغة الانجليزية كلغة اجنبية بالمرحلة الثانوية  خلال العام الدراسي 2022/2023. و قد تم دراسة احتياجات المعلمين في الأبعاد الآتية: إتقان اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية ومهارات التدريس ، تطوير المواد ، مهارات البحث ، مهارات الإدارة ، تكنولوجيا التعليم ، علم النفس التربوي ، والتقييم . و قد أجرى البحث على عدد (80) معلم ومعلمة من معلمي المرحلة الثانوية بمحافظة الغربية و قد تم اختيارهم بطريقة عشوائية. و قد تم اعداد ادوات البحث ( استبيان ومقابلة)  لهذا الغرض مشتملا على الابعاد التي تم ذكرها وقد تمت معالجة البيانات إحصائيا باستخدام برنامج SPSS . وقد أظهرت النتائج ان المعلمين كانوا بحاجة إلى التدريب على جميع الأبعاد المقترحة بمستويات مختلفة و في ضوء هذه النتائج تم تقديم التضمينات التربوية و التوصيات و المقترحات لا جراء بحوث مستقبلية على مستويات أخرى.  ويمكن أن تساعد نتائج هذه الدراسة مصممي البرامج ومخططي التطوير المهني ومطوري المناهج وكذلك صانعي القرار في مراعاة الاحتياجات التدريبية  لمعلمي اللغة الانجليزية كلغة اجنبية.
Abstract
The study aimed to identify the training needs of EFL secondary teachers during the 2022-2023 school year at Gharbia Governorate. A total of 80 EFL secondary teachers ranging in age from 25 to 55 (35 male and 45 female) were selected to participate in a needs assessment questionnaire while ten were interviewed. They were chosen randomly from EFL secondary teachers from different educational administrations at Gharbia Governorate. To achieve the aim of the study, The researcher adopted the mixed-method design which entailed collecting, analzing, and synthesizing quantitative and qualitative data. The study had two phases. The first was through obtaining and gathering data via a questionnaire in order to identify the training needs of EFL teachers. The second was conducted as a next step to gain a deeper understanding of EFL teachers’ training needs as well as help explain the quantitative results using an interview. Results revealed that EFL secondary teachers were in need to be trained on all of the proposed dimensions. The level of need for all the dimensions was either moderate (research skills) or high (EFL proficiency and teaching skills, management skills, educational technology, educational psychology, material development, and assessment). In the light of the results of the study, implications, recommendations, suggestion for future research and conclusions were provided.

الكلمات الرئيسية