معوقات النشر الدولي بالتخصصات التربوية بجامعة الملك سعود من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية المشارك، قسم السياسات التربوية، كلية التربية، جامعة الملك سعود

المستخلص

ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة إلى تعرف معوقات النشر الدولى بالتخصصات التربوية بجامعة الملك سعود من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، وحيث تم استخدام المنهج الوصفيّ المسحيِّ من خلال أداة الدراسة (الاستبانة)، وتم تطبيقها عينة قوامها (235) عضوَ هيئة تدريس من كلية التربية جامعة الملك سعود، وقد خلصت الدراسة إلى عدد من النتائج، منها: إن المعوقات البشرية جاءت بدرجة متوسطة،  في حين جاءت المعوقات المادية والمعوقات الإدارية والمعوقات البحثية والمعوقات الثقافية بدرجة مرتفعة، كما توصلت الدراسة إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05)  في أبعاد الاستبانة بين الذكور والإناث، فيما عدا المحور الثاني والخامس والمجموع الكلي، وتُوجد فروقٌ لصالح الإناث، وتوصلت إلى وجودِ فروقٍ ذات دلالة إحصائيَّة عند مستوى دلالة (0.01) في أبعاد الاستبانة والمجموع الكلي بين سنوات الخبرة المختلفة لصالح سنوات الخبرة المنخفضة، وكذلك وجود فروق بين الدرجات العلمية المختلفة لصالح درجة أستاذ مساعد، وكذلك وجود فروق بين التخصصات المختلفة لصالح الطفولة المبكرة والتربية الفنية والدراسات القرآنية يواجهون صعوبات أكبر  في النشر الدولي، وأوصت الدراسة بضرورة التغلب على المعوقات  التي تواجه أعضاء هيئة التدريس من التخصصات التربوية بجامعة الملك سعود، وعقد الدورات التدريبية للتشجيع على النشر الدولي.
ABSTRACT
The study aimed at identifying the obstacles to international publishing in educational disciplines at King Saud University according to teaching staff's perspective. The descriptive survey approach was used through the study instrument; a questionnaire administered to a sample of (235) teaching staff from the College of Education, King Saud University. The study concluded a number of results, including: the human obstacles were average while the physical, administrative, research and cultural obstacles were high. The study concluded that there are no statistically significant differences at the significance level of (0.05) in the questionnaire dimensions between males and females, except for the second and fifth pivots and the total score as there are differences in favor of females. It also concluded that there are statistically significant differences at the significance level of (0.01) in the questionnaire dimensions between the different years of experience in favor of the limited years of experience. It found out that there are differences among different academic degrees in favor of the Associate Professor degree. There are differences among different disciplines in favor of early childhood, art education and Quranic studies as they face greater difficulties in international publishing. The study recommended the need to overcome the obstacles facing teaching staff in educational disciplines at King Saud University, and to hold training courses to encourage international publishing.
Keywords: Obstacles, International Publishing, Educational Disciplines, King Saud University, Teaching Staff.
 

الكلمات الرئيسية