أثر استخدام استراتيجية النمذجة المعرفية في تنمية مستويات الاستيعاب المفاهيمي في كتاب الدراسات الإسلامية (التوحيد) لطالبات المرحلة المتوسطة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الامام ، کلية التربية ، قسم المناهج وطرق التدريس

المستخلص

الملخص:
هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام استراتيجية النمذجة المعرفية في تنمية مستويات الاستيعاب المفاهيمي في كتاب الدراسات الإسلامية (التوحيد)، لطالبات المرحلة المتوسطة، وقد طبقت الدراسة في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 1444، على عينة تكونت من (81) طالبة تم اختيارهن بأسلوب العينة العشوائية البسيطة، وتم استخدام المنهج الوصفي (التحليلي) ، والمنهج شبه التجريبي: القائم على تصميم (الاختبار القبلي والاختبار البعدي) ،و لتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد قائمة الاستيعاب المفاهيمي العقدي،و اختبار لقياس مستويات الاستيعاب المفاهيمي العقدي، و دليل المعلمة ،وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية :
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05 ≥ α) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي لاختبار الاستيعاب المفاهيمي، وذلك عند جميع الأبعاد التي مثلها الاختبار (التوضيح، التفسير، التطبيق، اتخاذ منظور) وعند الاختبار الكلي، لصالح المجموعة التجريبية.
- يوجد حجم تأثير مرتفع لاستخدام استراتيجية النمذجة المعرفية في تنمية مستويات الاستيعاب المفاهيمي في كتاب الدراسات الإسلامية (التوحيد) لطالبات المرحلة المتوسطة، وذلك عند جميع الأبعاد التي مثلها الاختبار (التوضيح، التفسير، التطبيق، اتخاذ منظور) وعند الاختبار الكلي.
Abstract:
The study aimed at studying the effect of using cognitive modeling in developing conceptual understanding in Islamic studies book (Monotheism) for intermediate stage students. The study was applied in the first semester of the academic year 1444, on a sample consisting of (81) Female students that were randomly selected using a specific method. The descriptive (analytical) approach, and the semi-experimental approach were used: based on the design of (pretesting and post testing method). To achieve objectives of the study, a list of  ideological  conceptual comprehension, and a test for measuring levels of ideological  conceptual comprehension and the teacher's guide were prepared. The study reached the following results:
- There are statistically significant differences at level of significance (0.05 ≥ α) between the mean scores of the control and experimental groups in the post application of conceptual comprehension, at all dimensions represented by the test (clarification, interpretation, application, polarizing a perspective) and at the total test for perspective of the experimental group.
-There is a high effect volume for the use of cognitive modeling strategy  in developing the levels of conceptual comprehension in Islamic Studies book (Monotheism) for female students of the intermediate stage of education, in all dimensions represented by the test (clarification, interpretation, application, polarizing a perspective).
Key Words: cognitive modeling - levels of conceptual comprehension - Islamic studies book - monotheism – intermediate stage.

الكلمات الرئيسية