استخدام نموذج نيدهام البنائي في تدريس التاريخ لتنمية مستويات العمق المعرفي والبراعة التاريخية لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

مستخلص البحث
تمثلت مشكلة البحث: في ضعف مستويات العمق المعرفي والبراعة التاريخية لدى طلاب المرحلة الثانوية ، والذي يتضح في غياب استخدام الاستراتيجيات ، والنماذج التدريسية الحديثة المناسبة لتنميتها والارتقاء بها لدى المتعلمين ، وهدف البحث إلى قياس فاعلية استخدام نموذج نيدهام البنائي في تدريس التاريخ لتنمية مستويات العمق المعرفي ، والبراعة التاريخية لدى طلاب الصف الأول الثانوي، وقد اعتمد البحث على كل من المنهج الوصفي التحليلي في مسح الدراسات السابقة ، وعرض الإطار النظري، وفي إعداد أدوات البحث، والمنهج التجريبي في إجراء التجربة ، وقد تم تقسيم مجموعة البحث إلى مجموعتين:إحداهما تجريبية وعددها (40) طالبًا، وضابطة وعددها(40) طالبًا، للوصول إلى حل مشكلة البحث تم اتباع مجموعة من الخطوات أهمها:إعداد قائمة بأبعاد، ومهارات البراعة التاريخية، كما تم إعداد دليل المعلم وفق نموذج نيدهام البنائي وكذلك كراسة أنشطة الطالب ، ولقياس فاعلية النموذج  تم إعداد أدوات القياس والتي تمثلت في: اختبار مستويات العمق المعرفي ، اختبار البراعة التاريخية هذا،وقد تم تطبيق أداتي البحث تطبيقًا قبليًا على المجموعتين التجريبية ، والضابطة ، ثم تدريس موضوعات الوحدة المعدة وفقًا لنموذج نيدهام البنائي، ثم تمت إعادة تطبيق الأداتين على المجموعتين التجريبية والضابطة تطبيقًا بعديًا ورُصدت النتائج وتم معالجتها إحصائيًا. وبحساب نسبة الكسب المعدل لبلاك ودلالتها أكدت النتائج أن نموذج نيدهام البنائي  يتصف بدرجة كبيرة من الفاعلية في تنمية مهارات مستويات العمق المعرفي،وأبعاد ومهارات البراعة التاريخية لطلاب المجموعة التجريبية ، وعليه فقد قدم البحث مجموعة من التوصيات والمقترحات بناء على ما تم التوصل إليه من نتائج .        
Abstract
The research problem was represented in the weak levels of cognitive depth and historical proficiency among secondary school students, which is evident in the absence of the use of appropriate modern teaching strategies and models for developing and upgrading them among learners.
The research aimed to examine the effectiveness of using the Needham constructivist model in teaching history in developing the levels of cognitive depth and historical proficiency among first year secondary students. The study relied on both the analytical descriptive approach in surveying previous studies, presenting the theoretical framework, and preparing the research tools, and the experimental approach in conducting the research experiment. The study participants were divided into two groups: one of them was an experimental group of (40) students, and the other was a control group of (40) students. In order to reach a solution to the research problem, a set of procedures were followed, the most important of which are: preparing a list of the dimensions and skills of historical proficiency, and preparing a teacher's guide according to the Needham constructivist model and a student's activities brochure.
In addition, in order to measure the effectiveness of the model, two measurement tools were prepared: a test of cognitive depth levels, and a test of historical proficiency. The two research tools were applied to the experimental and control groups, then teaching the unit topics prepared according to the Needham constructivist model, and after that the two tools were post-applied to the two groups. The results were monitored and statistically processed. By calculating the Blake Modified Gain Ratio and its significance, the results confirmed that the Needham constructivist model was characterized by a large degree of effectiveness in developing the skills of cognitive depth levels and the dimensions and skills of historical proficiency for the experimental group students. Accordingly, the research presented a set of recommendations and suggestions based on the findings.
Keywords: Needham Constructivist Model - Cognitive Depth Levels - Historical Proficiency

الكلمات الرئيسية