الصحة النفسية والاستغراق الوظيفي وعلاقتهما بتقدير الذات لدى معلمي الصفوف الأولية بمحافظة جدة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية .جامعة الملك خالد

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث الحالي إلى التعرف على العلاقة بين تقدير الذات والصحة النفسية لدى معلمي الصفوف الأولية، والتعرف على العلاقة بين تقدير الذات والاستغراق الوظيفي لدى معلمي الصفوف الأولية، والتعرف على العلاقة بين الصحة النفسية والاستغراق الوظيفي لدى معلمي الصفوف الأولية، والتعرف على الإسهام النسبي للصحة النفسية وتقدير الذات في التنبؤ بالاستغراق الوظيفي لدى معلمي الصفوف الأولية. وتمثلت عينة البحث في (250) معلم من من معلمي الصفوف الأولى (الأول، الثاني، الثالث) بمحافظة جدة. وكان متوسط عمر العينة (31) عام، بانحراف معياري (3.2). وقد اعتمد البحث على مقياس تقدير الذات، ومقياس الصحة النفسية للشباب، ومقياس الاستغراق الوظيفي من إعداد الباحث، وتمثلت تنائج البحث في وجود علاقة ارتباطية موجبة بين الصحة النفسية وتقدير الذات، وعلاقة ارتباطية موجبة بين الصحة النفسية والاستغراق الوظيفي، وعلاقة ارتباطية موجبة بين تقدير الذات والاستغراق الوظيفي، ووجود إسهام نسبي للصحة النفسية وتقدير الذات في التنبؤ بالاستغراق الوظيفي لدى عينة البحث.
Abstract:
The current research aimed to identify the relationship between self-esteem and mental health among primary school teachers, and to identify the relationship between self-esteem and job involvement among primary school teachers, and to identify the relationship between mental health and job involvement among primary school teachers, and to identify the relative contribution of mental health and self-esteem. Self in predicting job involvement among primary school teachers. The research sample consisted of (250) teachers from the first grades (first, second, and third) in Jeddah Governorate. The mean age of the sample was (31) years, with a standard deviation of (3.2). The research relied on a measure of self-esteem, a measure of mental health for young people, and a measure of job involvement prepared by the researcher. career, and the existence of a relative contribution of mental health and self-esteem in predicting job involvement in the research sample.