وحدة مقترحة في تدريس القراءة قائمة علي القصص المصورة لتنمية مهارات الفهم القرائي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم ،كليه،جامعه

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس اللغة العربية المتفرغ كلية التربية جامعة عين شمس

3 قسم المناهج وطرق تدريس اللغة العربية کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

مستخلص البحث:
عنوان الدراسة: وحدة مقترحة في تدريس القراءة قائمة علي القصص المصورة لتنمية مهارات الفهم القرائي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية.
مشكلة الدراسة: تتلخص مشكلة البحث الحالي في الإجابة عن السؤال الرئيسي التالي:-

ما فاعلية وحدة مقترحة في تدريس القراءة قائمة علي القصص المصورة لتنمية مهارات الفهم القرائي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية؟

ويتفرع من هذا السؤال الأسئلة الفرعية التالية:

ما مهارات الفهم القرائي المناسبة لتلاميذ المرحلة الإعدادية؟
ما التصور المقترح لوحدة في تدريس القراءة قائمة علي القصص المصورة لتنمية مهارات الفهم القرائي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية؟
ما فاعلية وحدة مقترحة في تدريس القراءة قائمة علي القصص المصورة لتنمية مهارات الفهم القرائي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية؟

  أدوات الدراسة : تمثلت أدوات البحث الحالي فيما يلي:
 أولًا:- مواد تعليمية:

وحدة مقترحة لتدريس القراءة قائمة علي القصص المصورة.
دليل المعلم الخاص بإجراءات تدريس الوحدة المقترحة.
كراسة التلميذ (كراسة الأنشطة).

 ثانيًا:- أدوات القياس:

اختبار مهارات الفهم القرائي.
عينة الدراسة: تكونت عينة الدراسة من (60) تلميذًا وتلميذة من تلاميذ الصف الأول الإعدادي بمدرسة (كفور النيل الإعدادية المشتركة) التابعة لإدارة شرق الفيوم التعليمية.
نتائج الدراسة:
توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي و البعدي لاختبار مهارات الفهم القرائي، لصالح التطبيق البعدي.
توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية، والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات الفهم القرائي، لصالح المجموعة التجريبية.
تشير نتائج الدراسة في مجملها إلي وجود أثر دال إحصائيًا لاستخدام القصص المصورة في تنمية مهارات الفهم القرائي.

 
 
A proposed unit in teaching reading based on illustrated stories to develop reading comprehension skills for middle school students.
Summary of the research:
Study Title: A proposed unit in teaching reading based on picture stories to develop reading comprehension skills among middle school students.
Study problem: The current research problem is summarized in answering the following main question:
- What is the effectiveness of a proposed unit in teaching reading based on picture stories to develop reading comprehension skills among middle school students?
This question stems from the following sub-questions:
1-What are the appropriate reading comprehension skills for middle school students?
2-What is the proposed scenario for a unit in teaching reading based on picture stories to develop reading comprehension skills among middle school students?
3-What is the effectiveness of a proposed unit in teaching reading based on picture stories to develop reading comprehension skills among middle school students?
Study Tools: The current research tools were As follows:
First: Educational materials:
A proposed unit for teaching reading based on picture stories.
Teacher's guide for the proposed unit teaching  procedures.
Student's brochure (activities brochure).
Second: Measuring Tools:
Reading comprehension skills test.
Study sample: The study sample consisted of (60) male and female students from the first grade of preparatory school (Kfour El-Nil Joint Preparatory School) affiliated to the East Fayoum Educational Administration.
Results:
* There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students in the pre and post applications of reading comprehension skills test, in favor of the post application.
*There are statistically significant differences between the mean scores of the students of the experimental group and the control group in the post application of the reading comprehension skills test, in favor of the experimental group.
*Overall, the results of the study indicate that there is a statistically significant effect of using picture stories in developing reading comprehension skills.